Stora Enso förstärker sin koncernledning med fyra nya medlemmar

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2014-08-29 kl. 09.00 EET

Stora Enso delar upp divisionen Printing and Living i två separata divisioner, Printing and Reading (papper) och Building and Living (träprodukter). Det är i linje med den finansiella rapporteringen. För att stärka fokus på kommunikation och hållbarhetsarbete delas den nuvarande Global Identity-funktionen i två enheter, Global Communications och Global Responsibility.

Till följd av förändringarna får Stora Ensos koncernledning fyra nya medlemmar från och med den 1 september 2014. Kati ter Horst som för närvarande är säljchef för Printing and Reading har utsetts till Executive Vice President och divisionschef för Printing and Reading. Jari Suominen kommer att fortsätta leda verksamheten för Building and Living, men nu som Executive Vice President för en separat division.

Ulrika Lilja som för närvarande är kommunikationschef för divisionen Printing and Living har utsetts till Executive Vice President, Global Communications. Terhi Koipijärvi tar över rollen som tillförordnad Executive Vice President, Global Responsibility, och blir tillförordnad medlem av koncernledningen.

”Det gläder mig att kunna utse de första nya medlemmarna till koncernledningen. Under de två senaste åren har jag arbetat med var och en av dem och de är mycket kompetenta chefer med god laganda. Det faktum att alla är interna kandidater leder till kontinuitet i vårt förändringsarbete”, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström.

Lauri Peltola, Executive Vice President, Global Identity, kommer med tiden att söka nya utmaningar utanför Stora Enso. För närvarande fortsätter han som Country Senior Executive Finland och Public Affairs Advisor för koncernchefen.

”Lauri har spelat en viktig roll i utvecklingen av Stora Ensos kommunikationsarbete och varumärke. Han har i stor utsträckning bidragit till genomförandet av flera strategiska initiativ. När han så småningom går vidare i sin karriär önskar jag honom all lycka i framtiden”, säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl-Henrik Sundström, VD och koncernchef, +46 1046 71660
Ulrika Lilja, Kommunikationschef, Stora Enso Printing and Living +46 72 221 92 28

Bilder av de nya medlemmarna i Stora Ensos koncernledning finns på:

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karl-Henrik Sundström

Ulrika Lilja