Stora Enso förvärvar kraftverk från Fortum och investerar i förnybar energi vid massabruket Enocell

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2013-12-04 kl. 9.00 EET

Kraftverket vid Stora Enso Biomaterials Divisions massabruk Enocell byter ägare från Fortum Power and Heat Oy till Stora Enso till ett belopp om cirka 16 miljoner euro i enlighet med ett befintligt finansiellt leasingavtal. I balansräkningen för september 2013 hade Stora Enso en bokförd kortfristig finansiell leasingskuld avseende ungefär 16 miljoner euro för den här transaktionen. Divisionen ska även investera omkring 13,5 miljoner euro för att öka användningen av förnybar energi vid bruket.

Kraftverket vid bruket ägs idag av Fortum Power and Heat Oy och kommer att övergå i Stora Ensos ägande den 31 december 2013. Fortum Power and Heat Oy (dåvarande Imatran Voima Oy) köpte det gamla kraftverket på bruksområdet 1990 och byggde ett nytt kraftverk som en del av utbyggnaden av bruket. På det nya kraftverket finns en 100 MW fastbränslepanna och en 99 MW turbogenerator. Kraftverket drivs på bark från massabruket och restprodukter från skogsverksamheten. Den årliga produktionskapaciteten ligger på cirka 600 GWh, varav Stora Ensos verksamhet på bruksområdet använder ungefär 400 GWh.

Redan idag ansvarar Stora Ensos medarbetare och brukets underhållsföretag Efora Oy för den dagliga driften och underhållet, så ingen personal kommer att överföras på grund av ändrade ägarförhållanden.

”Att Stora Enso tar över ägandet av kraftverket kommer att underlätta utvecklingen av verksamheten som helhet”, säger Sauli Purho, chef för Stora Ensos massabruk Enocell.

Investering för att minska koldioxidutsläpp och energikostnader

Investeringen i förnybar energi innebär att omkring 85 procent av eldningsoljan som används i kalkugnen kan bytas ut mot sågspån. Investeringen väntas minska brukets årliga fossilbaserade koldioxidutsläpp med 30 000 ton och energikostnader med 5 miljoner euro. Under 2014 kommer nödvändiga justeringar att göras av brukets processer.

”Vi vill att brukets energibalans ska bli mer miljövänlig. Massabruket är mer än självförsörjande på energi, men till kalkugnen måste bränsle fortfarande köpas in. Genom investeringen tar massabruket Enocell ett viktigt steg mot att bli ett bruk fritt från fossila bränslen”, säger brukschefen Sauli Purho. Merparten av sågspånet kommer att levereras från Stora Ensos intilliggande sågverk Uimaharju och Kitee.

För ytterligare information, v g kontakta:
Juan Bueno, EVP, Biomaterials Division, tel.
+55 11 3065 5223
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel.
+358 40 763 8767
Kirsi Seppäläinen, Head of Communications and Sustainability, Biomaterials Division, tel.
+358 400 786 659

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.