Stora Enso gör en banbrytande investering i nanoteknik vid Imatra bruk i Finland

Stora Ensos förkommersiella anläggning vid Imatra bruk i Finland för produktion av microfibrilerande cellulosa (MFC) innebär ett stort framsteg när det gäller innovation inom förnybara material. Den nya typen av förnybart material ska användas i befintliga och nya unika fiberbaserade pappers- och kartongprodukter, livsmedelsbarriärer och andra eventuella framtida tillämpningar.

– Den förkommersiella anläggningen för MFC är ytterligare ett tecken på Stora Ensos nytänkande. Den är inte bara ett exempel på nyskapande innovation tillsammans med institutioner och universitet till gagn för konsumenter och till och med vår jord – den är också ett bevis för att Stora Enso satsar på att påskynda utvecklingen av nästa generations förnybara material. Med MFC kommer vi att kunna utveckla lättare och starkare förnybara förpackningsmaterial – mycket mer med mycket mindre. Tack vare den förkommersiella anläggningen kommer vi att befinna oss i en unik position där vi kan påskynda kundstyrda innovations- och produktkoncept från denna teknik. I takt med att vi fortsätter att förnya och utmana oss själva kan användningen av det förnybara materialet på längre sikt mycket väl utvidgas till att ersätta dagens fossilbaserade material såsom plast och vissa specialtillverkade kemikalier, samt aluminium – revolution i stället för evolution, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

Projektet med microfibrilerande cellulosateknik uppskattas till totalt cirka 10 miljoner euro, inklusive den förkommersiella anläggningen vid Imatra. Produktionsstarten vid den nya anläggningen är beräknad till slutet av 2011.

För ytterligare information, v g kontakta:
Vesa Simola, SVP Packaging Business area, tel. +46 705 084 384
Jukka Kilpeläinen, SVP Group R&D, tel. +358 2046 21277
Päivi Kauhanen, Communications Director, tel. +358 2046 21292
Ulla Paajanen-Sainio, Senior Vice President, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.