Stora Enso har framgångsrikt emitterat två obligationer

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 24 augusti 2015 kl 9.00 EET

Stora Enso har framgångsrikt emitterat två obligationer under sitt EMTN (Euro Medium Term Note)-program. Den tioåriga obligationen på EUR 125 miljoner har en rörlig kupong på Euribor + 2,25 %. Den andra tolvåriga obligationen på EUR 25 miljoner har en rörlig kupong på Euribor + 2,35 %. Det finns inga finansiella kovenanter. Sole lead manager för transaktionen är SEK (AB Svensk Exportkredit).

Löptiden för obligationerna kommer att förlänga den genomsnittliga löptidsprofilen eftersom Stora Enso har återköpt resterande EUR 190 miljoner i sin obligation som emitterades 2009 med en rörlig kupong på Euribor + 4,21 % och som förfaller 2016. Den totala kostnaden för transaktionerna är ungefär EUR 5 miljoner, vilket kommer att bokföras under finansiella poster för det tredje kvartalet 2015.

Stora Enso kommer att använda intäkterna från de nya lånen för att finansiera sin verksamhet i Sverige, där koncernen sysselsätter cirka 5 000 personer och driver fem pappers- och kartongbruk, ett massabruk och två sågverk. Stora Enso har nyligen öppnat ett innovationscenter för biomaterial i Stockholmsområdet som ska fokusera på forskning, produktapplikation, affärsutveckling och strategisk marknadsföring.

“Vi har en god och långsiktig relation med Svensk Exportkredit (SEK). Vi är mycket glada över att SEK genom detta avtal kommer att stödja finansieringen av vår verksamhet i Sverige. Villkoren för lånet är konkurrenskraftiga och genom denna transaktion förbättrar vi vår förfalloprofil på ett effektivt sätt”, säger VD Karl-Henrik Sundström.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en global ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom nytänkande och utvecklande av nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 anställda i över 35 länder och omsättningen 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242