• Stora Enso Oyj/

Stora Enso ingår i FTSE4Good-indexet för ansvarsfulla investeringar för trettonde året i rad och tilldelas topplacering i Nordic Climate Index

Stora Enso har för trettonde året i rad inkluderats i FTSE4Good Index Series. FTSE4Good är ett av världens mest välrenommerade index för socialt, etiskt och miljömässigt ansvarsfulla investeringar.

I kriterierna för FTSE4Good-indexet ingår miljöhantering, klimatförändringen, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor i hela leverantörskedjan samt åtgärder mot korruption. Kriterierna uppdateras regelbundet för att se till att de följer de striktaste normerna för ansvarsfulla affärsmetoder. I år har Stora Enso förbättrat sitt betyg avsevärt jämfört med året innan.

Dessutom har Stora Enso för fjärde året i rad nått en topplacering i CDP:s Nordic 260 Climate Disclosure Leadership Index (CDLI). Detta årsindex lyfter fram nordiska börsbolag som har visat prov på en tydlig strategi när det gäller öppen redovisning av information i frågor kring klimatförändringen. År 2013 omfattar Nordic 260 CDLI 27 företag.

”Vårt engagemang för globalt ansvar avspeglas i det faktum att vi har blivit invalda i båda indexen i flera år i rad nu”, säger
Stora Enso EVP Lauri Peltola. ”Förutom att globalt ansvar genomsyrar allt vi gör inser vi även behovet av att kontinuerligt förbättra oss för varje dag som går.”

Läs om FTSE4Good ESG:s ratingmetod på
www.ftse.com.
Rapporten Nordic 260 inklusive namnen på de företag som ingår i CDLI finns på www.cdp.net
.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Lauri Peltola, EVP Global Identity, tel. +358 2046 21380

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.