• Stora Enso Oyj/

Stora Enso ingår strategiskt samarbetsavtal med Aalto-universitetet, Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan

Stora Enso har ingått strategiska partneravtal med tre av de främsta tekniska universiteten i Sverige och Finland. Målsättningen
med avtalen är att stärka samarbetet mellan Stora Enso och ledande akademiska institut genom långsiktig kompetensutveckling, gemensam forskning och
stimulering av innovation.

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2016-05-19 kl. 09:00 EET

De strategiska partnerskapen ska utmynna i konkreta samarbetsområden, utifrån behov som identifieras i nära dialog mellan Stora Ensos ledning och universitetsledningen på respektive lärosäte. De prioriterade kompetensområdena för forskningssamarbete är biobaserad kemi, processlösningar, digitalisering, materialvetenskap och design.

”Syftet är att knyta våra egna forskningsresurser närmare dessa universitet så att vi får en riktigt bra utväxling av avtalen”, säger Markus Mannström, Chief Technology Officer, Stora Enso. ”Samarbetet med ledande ingenjörsuniversitet stödjer Stora Ensos transformation till ett företag inom förnybara material och bidrar till att vi kan flytta fram våra positioner ytterligare inom innovationsområdet”.

Partneravtalen syftar även till förbättrad kompetensförsörjning till Stora Enso liksom en ökad studentrekrytering till universiteten.

”Det finns så många intressanta och nya möjligheter inom vår industri”, säger Lars Häggström, EVP Human Resources, Stora Enso. ”Kan vi göra skogsnäringen mer populär att arbeta inom så kan vi bidra till att fler studenter söker sig till universitetens tekniska utbildningsprogram. Det har alla inblandade parter nytta av.”

De strategiska partneravtalen med Aalto-universitetet, Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan undertecknades nyligen och löper tillsvidare.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349
Markus Mannström, Chief Technology Officer, tel +358 40 706 55 27

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349 Markus Mannström, Chief Technology Officer, tel +358 40 706 55 27