• Stora Enso Oyj/

Stora Enso investerar 110 MEUR i konverteringen av finpappersmaskinen vid Varkaus Bruk för att tillverka lättviktig wellråvara

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2014-04-25 kl. 9.00 EET

Stora Enso kommer att investera cirka 110 MEUR i konverteringen av finpappersmaskinen vid Varkaus Bruk i Finland för att tillverka nyfiberbaserad wellråvara (containerboard). Merparten av kostnaden härrör sig från det ombyggnationsarbete som krävs för pappersmaskinen och vid massabruket.

”Att utnyttja existerande tillgångar inom Stora Enso och att konvertera dem till nya produktlinjer ingår som en del i Stora Ensos förvandling mot ett värdeskapande företag för förnybara material med fokus på tillväxtmarknader”, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

”Varkaus är ett idealiskt bruk för den här typen av ombyggnation. Här finns ett integrerat massabruk, ett kraftverk och en passande pappersmaskin. Bruket har även ett bra läge ur råvaruförsörjningssynpunkt, och en infrastruktur och kompetens som behövs för att projektet ska kunna genomföras framgångsrikt”, betonar Karvinen.

Förnybara fiberbaserade förpackningar har god tillväxtpotential i både Europa och globalt, och Stora Enso ser en möjlighet att använda sig av den här tillväxten genom att investera i konkurrenskraftig kraftlinerkapacitet vid Varkaus Bruk. Genom att konvertera maskinen drar Stora Enso fördel av en kombination av två marknadskrafter: en minskande global marknad för papper och en växande global marknad för förnybar kartong.

Konverteringen minskar Printing and Readings årliga omsättning med 140 MEUR från och med 2016 och ökar Renewable Packagings omsättning med 280 MEUR från det att maskinen körs med full kapacitet. Den eftersträvade EBITDA-marginalen efter full konvertering av maskinen är över 15 %, förutsatt att nuvarande marknadsförhållanden råder.

Enligt beräkningar kan man genomföra konverteringsarbetet i huvudsak under hösten 2015 och driftstarten för wellpappmaskinen är planerad till fjärde kvartalet 2015. Den nuvarande maskinen som producerar 280 000 ton obestruket finpapper per år är planerad att upphöra med sin produktion i slutet av augusti 2015. Efter konverteringen till linermaskinen kommer Varkaus Bruks kapacitet att vara cirka 390 000 ton kraftliner och 310 000 ton brun oblekt sulfatmassa per år. Huvuddelen av den producerade kartongen är planerad att säljas externt.

Varkaus Bruk kommer att producera kontorspapperskvaliteter fram till slutet av augusti 2015. Stora Enso fortsätter att betjäna sina kontorspapperskunder från de två övriga enheterna för obestruket finpapper, Veitsiluoto Bruk i Finland och Nymölla Bruk i Sverige.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Hannu Alalauri, SVP Packaging Solutions, Stora Enso Renewable Packaging, tel. +358 2046 21228
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767
Tommy Borglund, SVP Communications, Stora Enso Renewable Packaging, tel. +46 1046 71709
Ulrika Lilja, SVP Communications, Stora Enso Printing and Living, tel. +46 1046 71668

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Hannu Alalauri
SVP Packaging Solutions, Stora Enso Renewable Packaging