Stora Enso investerar 28 MEUR i Heinola Fluting för att förbättra produktionen

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2017-02-03 kl. 12.59 EET

Stora Enso investerar 28 MEUR i sin flutinganläggning i Heinola i Finland för att möta en ökad global efterfrågan. Investeringen ska både förbättra kvaliteten och öka produktionskapaciteten för företagets AvantFlute SC-produkter. Implementeringen beräknas börja omedelbart och slutföras under andra kvartalet 2018.

AvantFlute SC är halvkemisk fluting tillverkad av nyfiber och särskilt utvecklad för att klara krävande förhållanden. Produktionskapaciteten för AvantFlute SC kommer att öka med 15 000 ton när investeringen är helt implementerad. Nuvarande produktionskapacitet vid Heinola Fluting är 300 000 ton fluting per år.

– Den här investeringen ligger precis rätt i tiden då vi förväntar oss en ökad efterfrågan på högkvalitativa flutingprodukter för användning i olika typer av livsmedelsförpackningar. Förutom en mer konkurrenskraftig produkt, innebär investeringen också att koldioxidutsläppen från fluting-anläggningen i Heinola minskar, säger Gilles van Nieuwenhuyzen, divisionschef för Packaging Solutions.

Investeringen ingår i Stora Ensos investeringsplan och beräknas överstiga divisionen Packaging Solutions mål för avkastning på operativt kapital (ROOC) på 20 %.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige