• Stora Enso Oyj/

Stora Enso investerar för utökad kommersiell användning av mikrofibrillär cellulosa i förpackningskartong

Stora Enso investerar totalt 9,1 MEUR i sina konsumentkartongbruk i Imatra och Ingerois i Finland samt i Fors i Sverige. Syftet är att fortsätta kommersialiseringen av mikrofibrillär cellulosa (MFC) och accelerera produktutvecklingen.

Med de nya investeringarna ökar Stora Enso takten i utvecklingen av nya användningsområden för MFC, till exempel barriärskikt som står emot fett och syre och biologiskt nedbrytbara alternativ till aluminiumskikt i förpackningskartong. MFC är ett mycket hållfast material tillverkat uteslutande av förnybara råvaror. Det är utvecklat för att vara ett hållbart alternativ till existerande fossilbaserade material, som plast, i en rad olika produkter.

Vid utvecklingen av MFC har Stora Enso inledningsvis fokuserat på segmentet vätskekartong och är det första företag som lanserat en kommersiellt gångbar förpackningskartong innehållande MFC. Sedan 2015 har MFC använts både för att minska förbrukningen av råmaterial och för att förbättra kartongkvaliteten i mejeriförpackningar. Med de nya investeringarna fortsätter Stora Enso även arbetet med att minska råmaterialförbrukningen, dvs göra förpackningsmaterial som väger mindre, genom att utöka kapaciteten för förpackningskartong innehållande MFC till 500 000 ton.

– För att möta våra kunders efterfrågan på förnybara innovationer tar vi nu nästa steg i utvecklingen och kommersialiseringen av produkter innehållande MFC. MFC har potential att i framtiden användas för många helt nya produkter, även utanför Stora Ensos nuvarande portfölj, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

Planerad produktionsstart vid anläggningarna är i slutet av 2017. Full kapacitet beräknas nås inom 3–5 år. När investeringarna är genomförda kommer de att förbättra Stora Ensos lönsamhet och utöka företagets produktportfölj.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, tel. +46 72 221 9228

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
kommunikationsdirektör