Stora Enso inviger det moderniserade sågverket i Murów i Polen

Stora Enso kommer i dag tillsammans med 200 gäster från hela världen att fira invigningen av sitt helt ombyggda sågverk i Murów.

Stora Ensos modernisering av det polska sågverket i Murów är klar och med investeringen på 28 MEUR har både kapacitet och konkurrenskraft vid anläggningen förbättrats.

– Investeringen är en del i Stora Ensos omvandling till ett tillväxtföretag inom förnybara material. Med den på plats kan vi möta ökade behov inom byggnadssektorn och erbjuda bättre service till våra kunder i Central- och Östeuropa. Dessutom möjliggör sågverket Murów att vi kan stärka vårt erbjudande till kunder på utvalda marknader även på andra ställen i världen, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

Muróws geografiska läge är idealiskt för ett sågverk av flera skäl: närhet till både råvaruleverantörer och växande marknader, infrastrukturen är ypperlig och man har erfarna och mycket professionella medarbetare.

Med ombyggnaden utökas sågverkets kapacitet från 70 000 m3 till 400 000 m3 per år. Det råmaterial som används är huvudsakligen från polsk gran och tall från de omgivande skogarna. I polska skogar har man lagt vikt vid att främja ett hållbart skogsbruk, bland annat i form av skogsbrukscertifiering för att trygga virkesförsörjningen. Sågverket i Murów omfattas av certifieringssystem för spårbarhet via både FSC™ och PEFC®.

Stora Ensos FSC™-nummer för skogsprodukter är FSC™ C125195

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige