Stora Enso inviger sin nya anläggning för polyetenbeläggning i Beihai i Kina

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2017-12-19 kl. 13:00 EET

Runt 170 gäster deltog i den officiella invigningen av den nya anläggningen för polyeten (PE) beläggning av kartong i kinesiska Beihai idag.

Stora Enso har investerat 31 MEUR i PE-beläggningsenheten i anslutning till etableringen i Guangxi-regionen i Kina och till följd av en ökad efterfrågan på marknaden. Anläggningen har en årlig kapacitet på 80 000 ton PE-belagda produkter. PE-belagd kartong används som ett barriärskikt mot fukt, exempelvis i produkter som pappmuggar och livsmedelsförpackningar.

– Vi är mycket glada över att officiellt kunna inviga PE-beläggningsenheten vid Stora Ensos konsumentkartongbruk i Beihai i Kina. Detta är ännu en viktig milstolpe när det gäller att hjälpa våra kunder att möta en växande konsumentefterfrågan i Kina och Asien- och Stillahavsregionen på högkvalitativa, säkra och förnybara kartongförpackningar, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

PE-beläggningsenheten ingår i Stora Ensos strategi för lönsam tillväxt och kommer att öka konkurrenskraften genom kortare ledtider och fullständig kvalitetskontroll av PE-belagd högkvalitativ livsmedelskartong (FSB). Den kommer också att ytterligare bidra till Stora Ensos transformation till ett globalt tillväxtföretag inom förnybara material.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige