Stora Enso inviger sitt konsumentkartongbruk i Kina

200 gäster från hela världen närvarade idag vid Stora Ensos officiella invigning av det nya konsumentkartongbruket i Beihai, Kina.

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2016-06-16 kl. 11:00 EET

Stora Enso invigde idag sitt nya konsumentkartongbruk i Beihai, Kina. Produktionen startades upp i maj och förväntas nå full kapacitet inom 18 till 24 månader. Investeringen på 800 MEUR är den största nordiska direktinvesteringen i Kina och en betydande investering i Stora Ensos historia.

Konsumentkartongbruket i Beihai kommer att ha en årlig kapacitet på 450 000 ton högkvalitativa kartongprodukter. En av de centrala slutprodukterna är vätskekartong, som idag till mer än 80 procent importeras till Kina. Stora Enso är världsledande producent av denna produkt, som är en av branschens mest krävande och största mervärdesprodukter.

– Vi är mycket glada över att officiellt kunna inviga Stora Ensos konsumentkartongbruk i Kina. Det är en viktig milstolpe för oss. Kina är en marknad med hög potential, och starten av vårt konsumentkartongbruk är avgörande för att kunna uppfylla den allt större efterfrågan på högkvalitativa och säkra fiberbaserade livsmedelsförpackningar i Kina och Asien- och Stillahavsregionen, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström.

Konsumentkartongbruket ligger i industriområdet Tieshangang i Guangxi-regionen, ca 65 kilometer utanför Beihai. Stora Ensos verksamhet i Guangxi-regionen omfattar även trädplantager på runt 85 000 hektar mark som har hyrts för detta syfte sedan 2012. Plantagerna har varje år certifierats av Forest Stewardship Council (FSC®) och China Forest Certification Council (CFCC), och kommer att utgöra en hållbar, kostnadseffektiv och självförsörjande fiberkälla för bruket.

* Stora Enso Communications varumärkeslicensnummer för FSC® är FSC-N001919.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Bilder på produkterna och Beihai-bruket finns på http://bmt.storaenso.com/l/JJbTRNKbpL8r

Kopiera och klistra in länken i din webbläsare.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com