Stora Enso levererar molnbaserade lösningar för intelligenta förpackningar i samarbete med Microsoft

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2017-11-07 kl. 9:00 EET

Stora Enso har inlett ett samarbete med Microsoft för att kunna erbjuda kunder världen över molnbaserade lösningar för intelligenta förpackningar. Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar använder Microsoft Azure, den ledande molnplattformen för affärsdigitalisering. Med den globala och skalbara molnplattformen från Microsoft kan man på ett säkert sätt samla in och analysera data för kunder som investerar i intelligenta förpackningslösningar.

Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar bygger på den etablerade teknologin RFID (Radio Frequency Identification) som möjliggör säker spårning och validering av en produkt genom hela leveranskedjan. Tekniken möjliggör också kommunikation mellan varumärkesägaren och slutanvändaren via smartphone med NFC-stöd (Near Field Communication). Hantering och analys av stora mängder data är en vital del av intelligenta förpackningslösningar. Via Microsofts molntjänst samlas all data in för analys i syfte att främja effektivisering av verksamheten.

– Microsoft Azure är en skalbar och pålitlig plattform för oss och våra globalt verksamma kunder. Förpackningsdata kan nu samlas in och analyseras när och var som helst, vilket ger våra kunder tillgång till enorma mängder värdefull information om allt från leveranskedja till konsumentbeteende. En kombination av förnybara förpackningar och molnbaserade funktioner hjälper företag att bli både effektivare och lönsammare, säger Teemu Salmi, Chief Information Officer på Stora Enso.

– Vi är stolta över att samarbeta med Stora Enso i den nya eran för intelligenta förpackningar. Microsoft Azure levererar tjänster inom sakernas Internet som Stora Enso kan använda för att förbättra sitt kunderbjudande genom snabb tjänsteutveckling, skalbarhet och global räckvidd. Stora Ensos intelligenta förpackningar är ett utmärkt exempel på den sorts nya innovativa tjänster som möjliggörs av Microsofts Azure-plattform, säger Marc Jalabert, chef för Marketing & Operations på Microsoft Western Europe.

Stora Enso och Microsoft är för närvarande involverade i ett antal projekt för intelligenta förpackningar med stora internationella företag inom olika branscher.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Communications, Packaging Solutions, tel. +46 72 2 410 349, e-mail carl.norell@storaenso.com
Antti Alila, Cloud & Enterprise Lead, Microsoft Finland, tel. +358 50 499 9526, e-mail antti.alila@microsoft.com

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Communications, Packaging Solutions