Stora Enso och Chalmers samarbetar kring intelligenta läkemedelsförpackningar

Stora Enso och Encubator vid Chalmers har träffat avtal om samarbete där Stora Enso kommer att fungera som partner till Encubator. Samarbetet fokuserar på ett innovationsprojekt för att utveckla intelligenta läkemedelsförpackningar. Idén kommer från Stora Enso och affärsutvecklingen sköts av Encubator tillsammans med Chalmers School of Entrepreneurship.

”Det här är ett nytt tillvägagångssätt när det gäller innovationer som stöd i vår förpackningsverksamhet. Vi formar ett engagerat team som möjliggör en lyckad introduktion på marknaden med målet att skapa ett tillväxtföretag”, säger Mats Nordlander, Executive Vice President, Stora Enso Renewable Packaging.

Innovationsprojektet utvecklar intelligenta läkemedelsförpackningar för att hantera problemet med bristande patientföljsamhet, ett problem som enbart i Sverige orsakar kostnader för över 20 miljarder kronor årligen. Förpackningen förenklar kommunikationen mellan patient och läkare genom att registrera varje tablett som tas ur. Om medicineringen avviker från planen skickas en påminnelse trådlöst till exempelvis läkarens mobiltelefon. Informationen kan dessutom delas med anhöriga för att öka stödet.

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer från både forskning och näringsliv. Idéerna kommer främst från nationell och internationell industri samt den akademiska världen. Under de senaste 15 åren har Encubator och Chalmers School of Entrepreneurship skapat mer än 50 nya företag.

”För att kunna förverkliga innovationer är det viktigt att kombinera styrkorna hos medverkande partners. Samarbetet med Stora Enso är ett exempel på hur innovationer kan växa fram genom partnerskap mellan unga entreprenörer och etablerade företag”, säger Linnea Olsson affärsutvecklare på Encubator.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Juha Maijala, Project Manager, Stora Enso, tel. + 358 50 530 8188
Tommy Borglund, VP Communications, Stora Enso Renewable Packaging, tel. +46 72 234 5609
Jan E. Liljeqvist, Senior Business Advisor, Encubator, tel.
+46 31 772 20 05
Linnea Olsson, Affärsutvecklare, Encubator, tel. + 46 738 057820

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.