• Stora Enso Oyj/

Stora Enso och ILO undertecknar ett unikt partnerskap för att främja anständiga arbetsförhållanden och bekämpa barnarbete

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 22 april 2015 kl. 14:00 EET

Internationella arbetsorganisationen, ILO, och Stora Enso har ingått ett unikt partnerskap. Syftet är att stärka Stora Ensos globala riktlinjer och insatser för att främja anständiga arbetsförhållanden och successivt eliminera barnarbete i värdekedjan i Pakistan.

Avtalet består av en global och en lokal komponent. Den globala delen fokuserar på att anpassa Stora Ensos policy och praxis till internationell arbetsrättslig standard. Den ska också öka Stora Ensos kompetens kopplat till barnarbete och annan arbetsrätt. Den lokala delen syftar till att främja anständiga arbetsförhållanden och bekämpa barnarbete i värdekedjan för Bulleh Shah Packaging (BSP), Stora Ensos samriskföretag i Pakistan.

”På ILO är vi mycket nöjda att kunna ingå detta partnerskap. Det kommer att vara ett viktigt bidrag för att skapa anständiga arbetsförhållanden och att eliminera barnarbete i Pakistan. Det visar också hur Stora Ensos respekterar grundläggande arbetsätt i hela värdekedjan”, säger Moussa Oumarou, direktör för ILO:s avdelning för Governance and Tripartism.

”För Stora Enso är detta partnerskap ett viktigt steg för att säkra mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter inom vår verksamhet och i våra leverantörskedjor”, säger Karl-Henrik Sundström, VD på Stora Enso. ”Samarbetet med ILO kommer att hjälpa oss att öka vår kunskap, bygga upp lokala nätverk samt samarbeta med regeringen och andra lokala aktörer för att åstadkomma positiv förändring.”

Den globala delen av partnerskapet inleds med att ILO bidrar till att stärka Stora Ensos riktlinjer och due diligence-processer gällande barnarbete och andra arbetsrättsliga frågor. ILO ska även stödja Stora Ensos implementering av aktiviteter, kopplade till företagets studie av mänskliga rättigheter. Den lokala pakistanska komponenten inleds med att Stora Enso, Bulleh Shah Packaging, ILO och andra berörda intressenter utformar ett projekt som ska omfatta forskning, utbildning av medarbetare inom Bulleh Shah Packaging, pilotinsatser och tekniskt stöd för att integrera anständiga arbetsförhållanden i värdekedjan.

Om ILO, Internationella arbetsorganisationen

Den internationella arbetsorganisationen (ILO) är FN-organet som ägnar sig åt att främja möjligheterna för kvinnor och män att få anständiga och produktiva arbeten under frihet, rättvisa, trygghet och mänsklig värdighet. Huvudmålen är att främja arbetsrätten, uppmuntra till anständiga arbetstillfällen, förbättra det sociala skyddet och stärka dialogen i hanteringen av arbetsrelaterade frågor.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications Tel. +46 1046 71668
Terhi Koipijärvi, SVP Global Responsibility Tel. +358 50 598 9958
Noel Morrin, EVP Global Responsibility, Tel. +46 7307 68898
The ILO Department of Communication and Public Information, Tel. +41 22 799 7912 eller newsroom@ilo.org

www.storaenso.com/responsibility

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på
International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications Tel. +46 1046 71668
Terhi Koipijärvi, SVP Global Responsibility Tel. +358 50 598 9958
Noel Morrin, EVP Global Responsibility, Tel. +46 7307 68898
The ILO Department of Communication and Public Information, Tel. +41 22 799 7912 eller newsroom@ilo.org