Stora Enso ökar effektiviteten vid centraleuropeiska sågverk

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2014-02-19 kl. 14.00 EET

Stora Enso planerar att investera 28 MEUR i moderniseringen och utvecklingen av Murow sågverk i Polen för att öka dess kapacitet och förbättra dess konkurrenskraft. Stora Enso planerar även att permanent stänga Sollenau sågverk i Österrike.

En omvärdering av den geografiska mixen ingår som en del i Stora Ensos omvandling mot ett företag för förnybara material. Investeringen i Murow sågverk kommer att förbättra företagets utbud av träprodukter på de växande central- och östeuropeiska marknaderna. Dessutom kommer Stora Enso att utnyttja plattformen i Polen för att främja tillväxten på utvalda utomeuropeiska marknader.

”Stora Enso har redan en etablerad position som pålitlig partner på trävarumarknaden. Den här investeringen på en stark tillväxtmarknad gör att vi kan betjäna både befintliga och nya kunder ännu bättre i framtiden”, säger Karl-Henrik Sundström, Executive Vice President, Stora Enso Printing and Living.

Investeringen i Murow sågverk medför att Stora Ensos konsumtion av polskt sågtimmer tilltar. Sågverkets produktionskapacitet ska öka till 140 000 m³/skift/år och under de kommande fem åren planerar Stora Enso att successivt utöka produktionen till 400 000 m³ per år.

Den planerade nedläggningen av Sollenau sågverk kommer att beröra upp till 125 anställda och generera årliga besparingar på upp till 7 MEUR från och med andra kvartalet 2014. Stora Enso inleder nu förhandlingar med arbetstagarrepresentanter om en social handlingsplan. Sågverkets kunder ska betjänas av Stora Ensos andra anläggningar i Österrike och Tjeckien. Enligt planerna stängs såglinjen permanent i slutet av första kvartalet 2014. Stora Enso har även en produktionslinje för balkar och en hyvellinje vid Sollenau som man planerar att lägga ned permanent under andra kvartalet 2015. Sågverket har en årlig produktionskapacitet på 400 000 m3
.

Relaterat till den planerade nedläggningen kommer Stora Enso att redovisa en avsättning för omstrukturering och en nedskrivning av anläggningstillgångar som engångsposter med en negativ effekt om cirka 10 MEUR på rörelseresultatet i resultatet för första kvartalet 2014.

Segment

Årlig minskning av fasta kostnader
Nedskrivning av anläggningstillgångar Kassamässiga avsättningar Planerad personalminskning
Building and Living 7 MEUR, fr.o.m. Q2 2014 2 MEUR 8 MEUR 125

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Karl-Henrik Sundström, EVP, Printing and Living, tel. +46 1046 71660
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 407638767
Ulrika Lilja, SVP, Communication, Printing and Living, tel. +46 72 221 92 28

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,5 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Karl-Henrik Sundström
EVP, Printing and Living