Stora Enso planerar att lägga ner en SC-pappersmaskin vid Kvarnsvedens bruk i Borlänge

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2017-02-16 kl. 10.00 EET

Stora Enso kommer att inleda MBL-förhandlingar med de anställda vid Kvarnsvedens bruk i Dalarna angående planerna på att omorganisera bruket, inklusive permanent nedläggning av produktionen vid pappersmaskin 8 (PM8) i slutet av andra kvartalet 2017. De planerade åtgärderna skulle påverka maximalt 140 anställda. Pappersmaskinen har en kapacitet på 100 000 ton superkalandrerat obestruket journalpapper (SC) per år.

Åtgärderna skulle innebära årliga kostnadsbesparingar på 12 MEUR. Stora Enso kommer då att redovisa omstruktureringskostnader på ungefär 17 MEUR som en jämförelsestörande post i delårsbokslutet för första kvartalet 2017, varav 14 MEUR avser löpande kostnader. Den planerade nedläggningen kommer inte att ha någon väsentlig inverkan på Stora Ensos omsättning eller operativa rörelseresultat.

– Vi planerar att omorganisera verksamheten för att stärka Kvarnsvedens bruk i den strukturellt nedåtgående pappersmarknaden. Planerna inkluderar permanent nedläggning av PM8, eftersom maskinen är liten och tekniskt sett gammal och tyvärr inte längre konkurrenskraftig under rådande marknadsförhållanden. Vi uppskattar våra medarbetares ansträngningar och beklagar att denna åtgärd är nödvändig för att säkra Kvarnsvedens bruks konkurrenskraft framöver, säger Kati ter Horst, chef för division Paper.

En nedläggning av PM8 vid Kvarnsvedens bruk skulle inte påverka Stora Ensos totala utbud av SC-paper. I Europa fortsätter Stora Enso att tillverka SC-papper vid PM12 vid Kvarnsvedens bruk samt vid Maxau-bruket i Tyskland och Langerbrugge-bruket i Belgien. Koncernens SC-kunder betjänas också av Dawang-bruket i Kina.

Inga beslut angående planerad omorganisation eller neddragningar i personalstyrkan kommer att tas innan MBL-förhandlingarna är avslutade. Produktionen vid Kvarnsvedens bruk kommer att fortsätta på två linjer: PM10 för förbättrat tidningspapper och PM12 för SC-papper.

Pressmöte på Kvarnsvedens Bruk

Ett lokalt pressmöte kommer att hållas på Kvarnsvedens Bruk idag den 16 februari kl 10:30-11:00. Från Stora Enso kommer Per Lyrvall, Sverigechef, samt Mikko Jokio, platschef på Kvarnsvedens Bruk, att delta. Anmälan sker i porten på Kvarnsvedens Bruk (Kvarnsvedsvägen 420, Borlänge).

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige