Stora Enso presenterar förnybara lösningar på Skid-VM i Lahtis

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2017-02-22 kl. 9.00 EET

Stora Enso bidrar till att göra årets Skid-VM i Lahtis i Finland till ett hållbart evenemang med ett antal förnybara produkter. Företaget har ett nära samarbete med arrangörerna för att främja användningen av förnybara material och hållbara lösningar. Stora Enso är huvudsponsor för årets skid-VM som invigdes idag.

”Skid-VM i Lahtis är en fantastisk möjlighet för Stora Enso att visa att allt som tillverkas av fossila material idag kan tillverkas av träd imorgon”, säger Stora Ensos koncernchef Karl-Henrik Sundström. ”Idrottsevenemang ger fantastiska upplevelser, men skulle enligt en färsk undersökning ge ännu större behållning om publiken visste att evenemanget arrangeras på ett hållbart sätt. Förnybara träbaserade material är en av lösningarna för att minska koldioxidavtrycket för alla typer av evenemang.”

”Användandet av förnybara förpackningsmaterial, biomaterial, träprodukter och papper under tävlingarna är en bra början, men vi ser även större möjligheter genom att skapa hållbara evenemang. Träd absorberar koldioxid under sin livscykel och produkter tillverkade av träd är koldioxidsnåla alternativ till många produkter av icke-förnybara material. Stora Enso skapar ständigt nya innovationer och utvecklar nya träbaserade lösningar”, tillägger Sundström.

”Skid-VM i Lahtis kommer att nå ut till en publik på totalt 500–600 miljoner människor och är därför ett bra tillfälle att lyfta fram vikten av förnybara material i Europa och även till övriga världen”, säger Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör på Stora Enso. ”Samtidigt kommer över 8 000 medarbetare och gäster till Lahtis för att se tävlingarna och uppleva VM-yran i samband med Finlands 100-årsjubileum.”

”Vi är övertygade om att hållbarhet ska vara en integrerad del för alla stora publikevenemang som arrangeras. Därför är vi mycket nöjda över att Stora Enso som huvudsponsor hjälper oss att hitta nya innovativa lösningar på många områden. Vi hoppas att vi tillsammans kan föregå med gott exempel för framtida arrangörer”, säger Janne Leskinen, chef och generalsekreterare för Lahti2017.

Stora Enso presenterar sina produkter och lösningar på ett utställningsområde och i två paviljonger på tävlingsområdet. Dessutom kommer ett stort antal förnybara produkter att användas av både åskådare och arrangörer. Stora Ensos träprodukter kan bland annat beskådas i portalen vid huvudentrén, prispallarna, ett antal träpaviljonger och inredningen till backhoppningstornen. Till publiken delar man ut signalhorn tillverkade av biokomposit. Dessutom kommer Stora Ensos träpellets att användas för uppvärmning under tävlingarna.

Förnybara material som kartong och papper används i många återvinningsbara produkter under VM, bland annat trycksaker, papperskorgar, åklappar och dryckesbägare av kartong. All kartong som samlas in för återvinning under skid-VM blir råmaterial för nya produkter av wellpapp.

Över 100 medarbetare på Stora Enso från 11 länder kommer att representera företaget på Skid-VM i Lahtis och förklara vad träd kan användas till nu och i framtiden. Stora Enso kommer att dela ut signalhorn, granplantor, varma drycker och flaggor till åskådarna, som också kan värma sig runt brasor, pröva på att köra en skördare (avverkningsmaskin) i simulator eller besöka ett pappersbruk eller en skog med VR-glasögon.

Skid-VM i Lahtis, Finland äger rum 22.2–5.3.2017.

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Mer information:
För mer information om Stora Ensos produkter och skid-VM 2017, gå till Storaenso.com/Lahti2017.

Bilder:
Bilder på produkter och konstruktioner finns tillgängliga för medierna på:

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige