Stora Enso refinansierar syndikerat lån

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2010-12-14 kl 17.00 EET

Stora Enso har tecknat avtal om nytt syndikerat lån om 700 MEUR med en grupp bestående av 16 banker. Lånet refinansierar ett befintligt syndikerat lån på 1 400 MEUR. Det nya lånet förfaller i januari 2014 och ska utgöra en reserv för allmänna finansieringsbehov inom företaget. Lånet har inga särskilda finansiella kovenanter. Marginalen är baserad på en kreditvärdering. Vid det nuvarande betyget BB/Ba2 löper lånet med en marginal på 1,75 % p a över Euribor.

Bookrunners och mandated lead arrangers för transaktionen är BNP Paribas, Citi, Goldman Sachs International, Nordea och The Royal Bank of Scotland PLC.

Mandated lead arrangers är Banc of America Securities Limited, Barclays Capital, Credit Agricole Corporate and Investment Bank, Deutsche Bank AG London Branch, DnB NOR Bank ASA, Handelsbanken, HSBC Bank plc, JP Morgan plc, Pohjola Bank plc, SEB och UBS Investment Bank.

– Vi är glada över det fortsatta stödet och engagemanget våra samarbetsbanker har visat. Motivet för refinansieringen är att vi vill dra nytta av rådande marknadsförhållanden och förlänga löptiden, säger Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer.

För ytterligare information, v g kontakta:

Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer, tel +358 2046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings- och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter.Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck.Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 27 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2009 uppgick till 8,9 miljarder euro.Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.