Stora Enso slutför avyttringen av Uetersen bruk

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-02-18 kl. 9.00 EET

Stora Enso har slutfört avyttringen av Uetersen bruk i Tyskland enligt vad som meddelades den 13 december 2014. Bruket tillverkar specialpapper och bestruket finpapper, och köparen är ett företag som huvudsakligen ägs av private equity-fonden Perusa Partners Fund 2.

– Vi har framgångsrikt slutfört avyttringen av Uetersen bruk. Jag är övertygad om att Perusa Partners kan utveckla bruket vidare och säkerställa en långsiktig framgång för Uetersen framöver. Vi fortsätter med vår strategiska omvandling till ett kund- och innovationsfokuserat tillväxtföretag för förnybara material, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström.

Förlusten från avyttringen uppgick till cirka 30 MEUR, vilket redovisades som en engångspost i Stora Ensos rörelseresultat för fjärde kvartalet 2014.

Transaktionen kommer att förbättra Stora Ensos operativa rörelseresultat och kassaflöde från och med andra kvartalet 2015. Baserat på 2014 års siffror förväntas avyttringen minska Stora Ensos årsomsättning med 140 MEUR och den årliga produktionskapaciteten av papper med ungefär 240 000 ton. Uetersen bruk sysselsätter cirka 400 personer.

Stora Enso fortsätter med produktionen av specialpapper vid Imatra bruk och bestruket finpapper vid Uleåborgs bruk i Finland.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Hanne Karrinaho, Head of Financial Communications, tel. +358 2046 21446
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Hanne Karrinaho, Head of Financial Communications, tel. +358 2046 21446
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 40 763 8767