Stora Enso sponsrar Skid-VM i Lahtis 2017

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 24 september 2015 kl. 12.00 EET

Den finska staden Lahtis kommer att stå som värd för världsmästerskapen i nordisk skidsport 2017 för sjunde gången, vilket är rekord. Mästerskapen kommer att äga rum mellan 22 februari och 5 mars 2017.

För-VM, med tävlingar i längdskidåkning, backhoppning och nordisk kombination, kommer att hållas 19-21 februari 2016, även det i Lahtis.

“Detta samarbete är speciellt för Stora Enso eftersom vår långa historia i Finland sträcker sig tillbaka före landets självständighet 1917”, säger Karl-Henrik Sundström, VD för Stora Enso. “Det känns hedrande att få vara med att skapa ett framgångsrikt internationellt sportevenemang under året då Finland firar 100 år av självständighet.”

“Att sponsra Skid-VM i Lahtis passar oss utmärkt eftersom våra rötter finns i de nordiska skogarna där längdskidåkning utövas. Vi kan i hög grad bidra till ett hållbart evenemang med våra förnybara material: förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vi har mycket positiva erfarenheter från Skid-VM 2015 i Falun som vi kan bygga vidare på”, avslutar Sundström.

“Vi är mycket nöjda över att börja samarbeta med Stora Enso, med målet att skapa ett framgångsrikt och hållbart internationellt evenemang. Tillsammans kan vi skapa en fantastisk kundupplevelse för alla våra gäster, från idrottare till åskådare”, säger Janne Leskinen, VD för Skid-VM i Lahtis 2017.

“Vi är glada över att ta vårt framgångsrika samarbete med Stora Enso till en ny nivå”, tillägger Ingolfur Hannesson, chef för vintersport inom Eurovision (EBU), innehavare av media och marknadsföringsrättigheter för Lahti2017. “Vi vill arbeta nära företag som är villiga att bidra före, under och efter världsmästerskapet för att se till att vi lämnar ett positivt fotavtryck, som kommer att bestå i många år efter själva evenemanget.”

“Stora Enso visade sitt engagemang för de nordiska grenarna när de sponsrade Världscupen 2014 och Skid-VM 2015 i Falun. Det är mycket roligt att företagets nästa steg är att engagera sig i Skid-VM 2017 i Lahtis”, säger Marcel Looze, marknadschef på det internationella skidförbundet.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 72 221 92 28
Liisa Nyyssönen, SVP Communications Paper division and Finnish media, tel. +358

Lahti2017: VD Janne Leskinen, +358 400 300 930, janne.leskinen@lahti2017.fi

Lahti2017 och Stora Enso håller gemensam presskonferens i Helsingfors
Presskonferensen äger rum i Banks konferenscenter (Unionsgatan 20, Helsingfors), torsdagen 24 september kl. 12:00 EET (13:00 CET). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström och Seppo Parvi, Finlandschef samt CFO, kommer att medverka.

Stora Enso är en global ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom nytänkande och utvecklande av nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 anställda i över 35 länder och omsättningen 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

Lahtis står värd för världsmästerskapen i nordisk skidsport för sjunde gången, vilket är rekord. År 2017 markerar också hundraårsminnet av Finlands självständighet. Lahti2017 har som mål att skapa ett evenemang där alla känner sig hemma och en upplevelse som kombinerar spänningen i ett världsmästerskap med fantastiska sidoevenemang och utmärkt kundservice.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 72 221 92 28
Liisa Nyyssönen, SVP Communications Paper division and Finnish media, tel. +358 40 544 3491