Stora Enso stänger ner SC-pappersmaskinen (PM8) vid Kvarnsvedens bruk

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2017-06-22 kl. 10:00 EEST

I februari 2017 tillkännagav Stora Enso planer på att lägga ner produktionen vid pappersmaskin 8 (PM8) vid Kvarnsvedens bruk i Sverige på grund av strukturell nedgång av efterfrågan på tidningspapper i Europa. MBL-förhandlingar med de anställda vid Kvarnsvedens bruk pågår fortfarande, men igår stängdes PM8 ner permanent. Antal medarbetare som påverkas av de planerade åtgärderna kommer att fastställas under Q3 i år.

Pappersmaskinen hade en årlig kapacitet på 100 000 ton superkalandrerat obestruket journalpapper (SC). Nedläggningen av PM8 vid Kvarnsvedens bruk påverkar inte Stora Ensos totala utbud av SC-paper. I Europa fortsätter Stora Enso att tillverka SC-papper vid PM12 vid Kvarnsvedens bruk samt vid Maxau-bruket i Tyskland och Langerbrugge-bruket i Belgien. Koncernens SC-kunder betjänas också av Dawang-bruket i Kina.

Produktionen vid Kvarnsvedens bruk kommer oavsett att fortsätta på två linjer: PM10 för förbättrat tidningspapper och PM12 för SC-papper.

Stora Enso kommer i samarbete med lokalsamhället att göra sitt yttersta för att hjälpa den berörda personalen att finna nya arbetstillfällen, samt mildra effekterna av omorganisationen och PM8-stängningen genom enskilda uppgörelser. Alla lediga arbetstillfällen inom andra Stora Enso enheter kommer att finnas tillgängliga att söka för den berörda personalen.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Frågor från investerare:

Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige