Stora Enso stänger pappersbruket i Suzhou i Kina och avyttrar anläggningen

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-06-06 kl. 9.00 EET

Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra de huvudsakliga tillgångarna i Suzhou-bruket i Kina, inklusive markanvändningsrättigheter och byggnader, till den lokala myndighet som administrerar Suzhou National New & Hi-tech Industrial Development Area (SND). Under de 20 år som anläggningen varit i drift har staden Suzhou växt fram runt bruket, vilket försvårar fortsatt utveckling av den industriella verksamheten. Den kontanta ersättningen för de sålda tillgångarna uppgår till cirka 240 MEUR.

Den totala reavinsten som ska redovisas i rörelseresultatet uppgår till cirka 180 MEUR, varav 26 MEUR kommer att tas upp som en positiv engångspost i Stora Ensos resultaträkning för andra kvartalet 2016. 154 MEUR förväntas redovisas som en positiv engångspost i Stora Ensos resultaträkning för fjärde kvartalet 2016. Total nettovinst efter nedläggningskostnader kommer att uppgå till cirka 150 MEUR efter skatt.

Produktionen planeras upphöra i juni 2016 och affären förväntas vara avslutad under fjärde kvartalet 2016. Brukets operativa lönsamhet är nära noll, så transaktionen kommer inte ha någon betydande inverkan på Stora Ensos framtida rörelseresultat.

– Suzhou-bruket är en välkänd producent av kvalitetspapper och har en etablerad kundbas. Bruket har dock endast en pappersmaskin och efter tillkomsten av större bruk på den kinesiska marknaden kommer det inte längre att vara konkurrenskraftigt. Brukets läge mitt i en storstad är inte gynnsamt för pappersproduktion, säger Kati ter Horst, chef för divisionen Paper hos Stora Enso.

Baserat på siffrorna för 2015 förväntas avyttringen minska Stora Ensos årliga omsättning med 126 MEUR samt minska produktionskapaciteten för träfritt bestruket papper med cirka 240 000 ton per år. Suzhou-bruket har för närvarande drygt 500 anställda, som kommer att erbjudas stöd att finna nya arbetstillfällen.

Om köparen

SND är den lokala myndighet som administrerar Suzhou National New & Hi-tech Industrial Development Area. SND etablerades 1992 och ägs av staden Suzhou. Suzhou har ungefär 11 miljoner invånare och gränsar till västra Shanghai. SND planerar att omvandla marken som nu upptas av fabriken till icke industriell användning.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Swedish Media, tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Swedish Media