Stora Enso stärker sina strategiska finansiella mål

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2018-07-20 kl. 9.29 EEST

Stora Enso sätter nya målnivåer för nettoskuld/operativt EBITDA och nettoskuldsättningsgrad.

Stora Ensos transformation till att bli ett tillväxtföretag inom förnybara material har varit framgångsrikt. Ett starkt kassaflöde i kombination med försäljning av tillgångar som inte hör till kärnverksamheten har stärkt balansräkningen avsevärt. Koncernen fortsätter även att hålla investeringar på eller under nivån för avskrivningar och operativ minskning av värdet av biologiska tillgångar över konjunkturcykeln. Trots den nya striktare finanspolicyn räknar Stora Enso med att upprätthålla den nivå av strategisk flexibilitet som krävs.

För att driva igenom sitt åtagande om effektiv förvaltning av tillgångar har koncernen beslutat sig för att introducera nya och striktare mål för nettoskuld/operativt EBITDA och nettoskuldsättningsgrad. Målnivån minskas från < 3,0 till < 2,0 respektive från < 0,8 till < 0,6 i syfte att avspegla koncernens starka kassaflödesmöjligheter samt högre lönsamhetsnivåer.

Andra strategiska mål förblir oförändrade. Policyn träder i kraft med omedelbar verkan.

Stora Ensos ekonomiska redovisning

Mål  Tidigare   mål
Koncernen  ROCE   > 13 %   > 13 %
Nettoskuld/operativt EBITDA  NY < 2,0x  < 3,0x