• Stora Enso Oyj/

Stora Enso tidigarelägger tillkännagivandet av sin omsättning och sitt operativa rörelseresultat för tredje kvartalet 2015

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-10-12 kl. 9.00 EET

Den 21 juli 2015 var Stora Ensos prognos att omsättningen för tredje kvartalet skulle ligga i nivå med de 2 562 MEUR som redovisades för andra kvartalet 2015. Dessutom skulle det operativa rörelseresultatet, baserat på samma prognos, vara i nivå med de 207 MEUR som redovisades för andra kvartalet 2015.

Den faktiska omsättningen för tredje kvartalet 2015 på ungefär 2 500 MEUR var i linje med prognosen. Det operativa rörelseresultatet på 246 MEUR var dock högre än prognosen från andra kvartalet 2015. Detta berodde huvudsakligen på bättre resultat än förväntat i divisionen Biomaterials till följd av kursfallet för brasilianska Real, och bättre operativa resultat för massabruken i Norden och Montes del Plata i Uruguay.

Stora Enso kommer att presentera sina resultat för tredje kvartalet 2015 fredagen den 23 oktober 2015.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242