Stora Enso undertecknar låneavtal om 150 MEUR

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-12-21 kl 17.15 EET

Stora Enso har undertecknat ett avtal med Europeiska investeringsbanken (EIB) om ett lån på 150 MEUR som ska användas till investeringen i en ny maskin för wellråvara (containerboard) vid Ostrołęka Bruk i Polen. Lånet förfaller 2023.

”Vi har ett bra samarbete med EIB och vi är mycket nöjda med EIB:s fortsatta stöd i våra strategiskt viktiga investeringar. Investeringen vid Ostrołęka kommer att stärka vår konkurrenskraft inom wellpappförpackningar på tillväxtmarknaderna i Central- och Östeuropa. Samtidigt är det här ett ytterligare steg för att skapa en hållbar och lönsam tillväxt för koncernen. Den nya maskinen, med en modern produkt och större kapacitet jämfört med den maskin den ersätter, inte bara förnyar vårt produktsortiment utan förbättrar även vårt kostnadsläge totalt sett genom effektiv intern försörjning av lättviktig wellråvara tillverkad av returfiber”, säger Mats Nordlander, Executive Vice President, affärsområdet Packaging.

De viktigaste upphandlingarna för projektet är nu klara och byggnadsarbetet fortskrider enligt plan. Investeringen i den nya maskinen vid Ostrołęka Bruk uppgår till 285 MEUR och projektet beräknas vara slutförd under första kvartalet 2013 i enlighet med vad som meddelades den 11 januari 2011.

För ytterligare information, v g kontakta:
Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer, tel +358 2046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.