Stora Enso utser ny chef för divisionen Consumer Board

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-10-31 kl. 9.00 EET

Stora Enso har utsett Annica Bresky som Executive Vice President för divisionen Consumer Board samt medlem av koncernledningen. Annica Bresky är VD för Iggesund Paperboard AB som är en del av den svenska Holmen-gruppen. Tidigare har hon arbetat som brukschef på BillerudKorsnäs AB. Hon har också arbetat på Stora Ensos bruk i Kvarnsveden mellan 2001‒2010 i ingenjörs- och chefspositioner.

Annica Bresky har en ingenjörsexamen (M.Sc ) från Uppsala universitet samt en Executive MBA från M-gruppen. Hon börjar på Stora Enso senast den 1 maj 2017 och kommer att vara stationerad i Stockholm. Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström är chef för divisionen Consumer Board tills Annica Bresky börjar.

‒ Annica Bresky matchar perfekt våra möjligheter i divisionen Consumer Board. Hennes erfarenhet av produktion och ledarskap är en solid bakgrund för att föra ett av våra tillväxtområden in i framtiden. Annica har tidigare arbetat många år på Stora Enso, så jag ser fram emot att välkomna henne tillbaka, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström.

Stora Ensos tidigare chef för divisionen Consumer Board, Jari Latvanen, har tillträtt som VD på HKScan, som annonserats i maj 2016.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Communications, tel. +46 72 221 9228

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ulrika Lilja
EVP Communications