Stora Enso utser två nya medlemmar till koncernledningen

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-03-06 kl. 9.00 EET

Stora Enso har utsett Gilles van Nieuwenhuyzen till Executive Vice President för affärsområde Packaging Solutions och Markus Mannström till Chief Technology Officer (CTO) för att ansvara för den nya funktionen Group Technology. Båda kommer att ingå i koncernledningen och tillträda sina befattningar den 16 mars 2015.

Gilles van Nieuwenhuyzen är nederländsk medborgare med omfattande global erfarenhet från flera branscher, bland annat livsmedelsingredienser, bioteknik ochkemikalier. Sedan 2010 har han arbetat som President på affärsområde Enablers på DuPont Nutrition & Health (före detta Danisco), baserad i Danmark. Innan dess hade han ledande befattningar inom bland annat den nederländska koncernen för livsmedelsingredienser CSM (nuvarande Corbion), Rexam (bestruken film och papper) och DSM (kemikalier och polymerer). Tidigare arbetade han på McKinsey & Company. Han har en MSc i tillämpad fysik och en MBA från INSEAD. Gilles van Nieuwenhuyzen kommer att vara baserad i Stockholm.

Markus Mannströmär finsk medborgare och har varit anställd på Stora Enso sedan 2001 och arbetat med flera stora investerings- och FoU-projekt, senast som General Manager för Stora Ensos Guangxiprojekt i Kina. Dessförinnan innehade han en befattning som SVP, Investments and Operations, inom Stora Ensos affärsområde Renewable Packaging, där han också var ansvarig för FoU. Från 2006 till 2009 var han ansvarig för Stora Ensos investeringsprocesser, inklusive fondfördelning och projektutveckling. Från 2001 till 2005 var han involverad i två stora investeringsprojekt gällande pappersmaskiner.

Markus Mannström kommer att leda den nya funktionen Group Technology, med ansvar för samordningen av Stora Ensos FoU och innovationsprogram samt ledning av koncernens investeringsprocesser och energitjänster. Han har en MSc i pappersteknologi och är baserad i Helsingfors.

”Det är med glädje som jag välkomnar Gilles van Nieuwenhuyzen och Markus Mannström till Stora Ensos koncernledning. Gilles har en stark meritlista där han under hela sin karriär har bidragit till tillväxt genom affärsutveckling och marknadsorienterad innovation. Det är sådan erfarenhet vi behöver för att omvandla Stora Enso till ett tillväxtföretag inom förnybara material. Markus gedigna bakgrund inom teknologi, investeringar och FoU är ett värdefullt bidrag till vårt team. Det gläder mig också att vi har möjligheten att nominera en nuvarande ledare inom Stora Enso till den här nya nyckelbefattningen”, säger Stora Ensos VD, Karl-Henrik Sundström.

”Jag vill tacka Hannu Alalauri, som har ansvarat för affärsområde Packaging Solutions, för hans stora bidrag till utvecklingen av våra innovativa fiberbaserade förpackningar. Hannu har haft en lång karriär i vår pappers- och förpackningsverksamhet, innehaft flera viktiga ledande positioner och varit en uppskattad medlem i vårt team. Han har beslutat sig för att söka möjligheter utanför Stora Enso”, säger Sundström.

Bilder av Gilles van Nieuwenhuyzen och Markus Mannström finns på: http://bmt.storaenso.com/?cart=1030-biffljcejg&l=EN

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications, tel. +46 1046 71668

Stora Enso är en ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, trä och papper på den globala marknaden. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Vi har cirka 27 000 anställda i mer än 35 länder, och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications, tel. +46 1046 71668