Stora Ensos aktieägares nomineringsråd utsett

a) antalet styrelseledamöter,
b) val av styrelsens ledamöter,
c) ersättning till ordförande, vice ordförande och styrelseledamöter samt
d) ersättning till ordföranden och ledamöter i styrelsekommittéer.

Aktieägarnas nomineringsråd ska bestå av fyra ledamöter: styrelsens ordförande, styrelsens vice ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna (en vardera) enligt aktieägarförteckningen den 31 augusti årligen.

Enligt aktieägarförteckningen var de två största aktieägarna i Stora Enso per den 31 august 2016 Solidium Oy och FAM AB.

Stora Ensos aktieägarnas nomineringsråd har nu utsetts och består av följande ledamöter: Gunnar Brock (Stora Ensos styrelseordförande), Jorma Eloranta (Stora Ensos vice styrelseordförande), Kari Järvinen (Solidiums verkställande direktör) och Marcus Wallenberg (FAM AB styrelseordförande). Till ordförande för aktieägarnas nomineringsråd utsågs Kari Järvinen.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, tel. +46 72 221 9228

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information,kontakta:
Ulrika Lilja