Stora Ensos bokslutskommuniké 2016

STORA ENSO OYJ BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2017-02-03 kl. 13.00 EET

Stabilt kvartal påverkas negativt av ökad takt i driftsättningen av Beihai-bruket och låga priser på lövvedsmassa. Utdelningen föreslås öka till 0,37 EUR per aktie.

Q4/2016 (jämfört med Q4/2015)

• Omsättning: 2 438 MEUR (2 487 MEUR), en minskning med 2,0 %. Exklusive den strukturella nedgången i pappersverksamheten ökade omsättningen med 4,5 %, främst på grund av produktionsstart vid kraftlinerbruket i Varkaus och vid konsumentkartonganläggningen i Beihai.
  • Det operativa rörelseresultatet minskade med 21,1 % till 191 MEUR (242 MEUR), främst på grund av historiskt låga priser på lövvedsmassa inom Biomaterials som påverkar negativt med 35 MEUR, inkörning av verksamheten i Beihai som påverkar negativt med 25 MEUR, vilket är något mer än beräknat, samt kraftverksstopp vid Enocell-bruket som påverkar negativt med 5 MEUR. Den operativa rörelsemarginalen var 7,8 % (9,7 %).
  • Resultat per aktie (EPS): 0,12 EUR (0,53 EUR). Resultat per aktie (EPS) exkl. jämförelsestörande poster minskade till 0,17 EUR (0,78 EUR).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var fortsatt starkt: 461 MEUR (412 MEUR), kassaflöde efter investeringar 240 MEUR (75 MEUR).
  • Balansräkningen har fortsatt stärkts: kvoten nettoskuld/operativt EBITDA var 2,0 (2,3); likviditeten var 949 MEUR (807 MEUR).
  • Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE): 8,9 % (11,3 %). Exklusive Beihai-bruket var avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) 12,1 % (13,3 %).

Q4/2016 (jämfört med Q3/2016)

• Omsättning: 2 438 MEUR (2 393 MEUR), en ökning med 1,9 %. Exklusive den strukturella nedgången i pappersverksamheten ökade omsättningen med 4,9 %.
  • Det operativa rörelseresultatet minskade med 12,8 % till 191 MEUR (219 MEUR), främst på grund av historiskt låga priser på lövvedsmassa och högre fasta kostnader.

Helåret 2016 (jämfört med 2015)

•  Omsättningen minskade med 2,4 % till 9 802 MEUR (10 040 MEUR). Exklusive den strukturella nedgången i pappersverksamheten och det avyttrade Barcelona-bruket ökade omsättningen med 3,1 %, främst på grund av inkörning av kraftlinerbruket i Varkaus och konsumentkartonganläggningen i Beihai.
  •  Det operativa rörelseresultatet minskade med 3,4 % till 884 MEUR (915 MEUR), till stor del beroende på historiskt låga priser på lövvedsmassa, en negativ effekt på 74 MEUR från driftsättningen i Beihai samt högre fasta kostnader hänförliga till omvandlingsprojekt och intensifierad innovationsaktivitet i division Biomaterials. Division Paper påverkade det operativa rörelseresultatet positivt med 134 MEUR.
  • Resultat per aktie (EPS): 0,59 EUR (1,02 EUR). Resultat per aktie (EPS) exkl. jämförelsestörande poster minskade till 0,65 EUR (1,24 EUR).
  • Starkt kassaflöde från den löpande verksamheten på 1 633 MEUR (1 556 MEUR), kassaflöde efter investeringar 834 MEUR (599 MEUR).
  • Styrelsen föreslår att utdelningen ökas från 0,33 EUR per aktie till 0,37 EUR per aktie
Transformation
  • Inkörningen av Beihai-bruket går hittills snabbare än planerat både vad gäller kvalitet och produktionsvolymer. Konsumentkartongmaskinen beräknas nå full produktionskapacitet inom 18–24 månader från driftstarten i maj 2016. Anläggningen för tillverkning av blekt kemitermomekanisk massa (BCTMP Bleached Chemical Thermo Mechanical Pulp) driftsattes under fjärde kvartalet. EBITDA för anläggningen beräknas nå break-even under första kvartalet 2018.
  • Stora Enso omprövar sina planer på att bygga ett bruk för kemisk massa i Beihai i Kina.
  • Inkörningen av kraftlinerbruket i Varkaus går framåt. Bruket beräknas producera för fullt under andra halvan av 2017. Rörelseresultatet beräknas nå break-even under andra kvartalet 2017.
  • Inkörning pågår för den nya produktionsenheten för byggkomponenter i trä (LVL) i Varkaus. Man beräknar uppnå full kapacitet till mitten av 2018.

Utsikter

För första kvartalet 2017 väntas omsättningen bli i nivå med de 2 438 MEUR och det operativa rörelseresultatet förväntas bli i nivå med det resultat på 191 MEUR som redovisas för fjärde kvartalet 2016. Utsikterna för första kvartalet 2017 inkluderar negativ påverkan från driftsättningen av Beihai och kraftverksstoppet vid Enocell-bruket med 34 MEUR respektive 10 MEUR. Det finns inga planer på stora underhållsstopp under första kvartalet 2017.

Stora Enso kommer att inleda ett vinstförbättringsprogram med målet att minska kostnaderna med 50 MEUR per år och med fullt genomslag under 2018.

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommenterar resultatet för fjärde kvartalet 2016

”2016 har varit en viktig milstolpe i vår transformation. Vi har slutfört en stor del av vårt omfattande investeringsprogram och vi fortsätter att ha starkt fokus på kunder och innovation. Det gör att vi är väl förberedda för 2017 och vidare framåt.

Exklusive den strukturella nedgången i pappersverksamheten ökade omsättningen under fjärde kvartalet med 4,5 %, främst på grund av inkörning av kraftlinerbruket i Varkaus och konsumentkartonganläggningen i Beihai. Det operativa rörelseresultatet blev 191 MEUR jämfört med 242 MEUR för ett år sedan. Det beror främst på historiskt låga priser på lövvedsmassa som påverkar negativt med 35 MEUR, negativ påverkan på 25 MEUR hänförlig till inkörning av verksamheten i Beihai samt kraftverksstopp vid Enocell-bruket som påverkar negativt med 5 MEUR. För andra kvartalet i rad har vi haft ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten (461 MEUR). Balansräkningen har fortsatt stärkts med en kvot nettoskuld/operativt EBITDA på 2,0.

Vår omvandling fortsätter och inkörningen av Beihai-bruket går hittills snabbare än planerat. Glädjande nog gäller det både kvalitet och produktionsvolymer. Som tidigare meddelats omprövar vi nu också våra planer på att bygga ett bruk för kemisk massa i Beihai i Kina. Eventuellt beslut kommer inte att påverka verksamheten vid Beihai-bruket. Det är ett lönsammare alternativ för oss att köpa kemisk massa till Beihai-bruket på marknaden eller använda våra nuvarande egna tillgångar av lövvedsmassa.

Inkörningen av kraftlinerbruket i Varkaus går framåt och vi räknar med att rörelseresultatet når break-even under andra kvartalet 2017. Den nya produktionsenheten för byggkomponenter i trä (LVL) i Varkaus är också i drift och produktionsoptimering pågår. Över 70 % av produkterna certifierades under fjärde kvartalet och återstående certifieringar förväntas bli klara under första kvartalet 2017. Monteringen av det första bostadshuset i Wood City i Helsingfors inleddes i december. Wood City byggs i massivt trä och i flervåningshusen används LVL från vår anläggning i Varkaus.

Vi fortsätter att investera för att påskynda vår transformation till ett företag inom förnybara material. I januari meddelade vi att vi kommer att investera totalt 9,1 MEUR för att fortsätta kommersialiseringen av mikrofibrillär cellulosa (MFC) inom kartongförpackningar. Investeringen berör finska och svenska konsumentkartonganläggningar. MFC är ett material som vi tror mycket på då det är ett mycket starkt material tillverkat uteslutande av förnybar råvara. Det kan ersätta fossilbaserade material, som plast, på många olika områden. Dessutom investerar vi 12 MEUR i byggandet av en ny anläggning för tillverkning av biokompositgranulat i Sverige. Det är ännu ett exempel på att vi kan tillhandahålla innovativa och mer hållbara alternativ till plast. Division Paper avslutade året mycket starkt trots en fortsatt svår marknad.

Jag är mycket glad för det pris vi tilldelats som en av världens ledande när det gäller att bekämpa den globala uppvärmningen. Vi finns med på den ”Supplier Climate A List” som sammanställs av den internationella ideella organisationen CDP som arbetar för att främja en hållbar ekonomi. För andra året i rad har också vår hållbarhetsrapport utsetts till den bästa i Finland av Finlands ledande ideella nätverk för ansvarsfullt företagande. Det är tillfredsställande att rapporten också rankas bland de bästa av medier och av studenter inom hållbart företagande.

Jag är glad att kunna säga att trots att vi investerar för Stora Ensos framtid kan vi också höja utdelningen till våra aktieägare. Vår styrelse föreslår en utdelning om 0,37 EUR per aktie, en höjning med 0,04 EUR jämfört med föregående år.

Som alltid vill jag tacka våra kunder för gott affärssamarbete, våra medarbetare för deras engagemang och våra investerare för deras förtroende.”

Karl-Henrik Sundström, vd

Nyckeltal

MEUR Q4/16 Q4/15 Förändring %
  Q4/16–Q4/15
Q3/16 Förändring %
  Q4/16–Q3/16
2016 2015 Förändring %
  2016–2015
Omsättning 2 438 2 487 -2,0 % 2 393 1,9 % 9 802 10 040 -2,4 %
Operativt   EBITDA¹  310 351 -11,7 % 343 -9,6 % 1 371 1 408 -2,6 %
Operativt   rörelseresultat 191 242 -21,1 % 219 -12,8 % 884 915 -3,4 %
Operativ   rörelsemarginal 7,8 % 9,7 % 9,2 % 9,0 % 9,1 %
Rörelseresultat   (IFRS) 145 393 -63,1 % 196 -26,0 % 783 1 059 -26,1 %
Resultat före   skatt exkl. jämförelsestörande poster   110 610 -82,0 % 170 -35,3 % 575 1 048 -45,1 %
Resultat   före skatt 76 360 -78,9 % 161 -52,8 % 541 814 -33,5 %
Periodens   nettoresultat 56 407 -86,2 % 119 -52,9 % 407 783 -48,0 %
Räntebärande   nettoskuld 2 726 3 240 -15,9 % 2 899 -6,0 % 2 726 3 240 -15,9 %
Avkastning   på sysselsatt kapital (ROCE) % 8,9 % 11,3 % 10,1 % 10,2 % 10,6 %
Resultat per   aktie (EPS),
  exklusive jämförelsestörande poster, EUR
0,17 0,78 0,17 0,65 1,24
Resultat   per aktie (EPS), EUR 0,12 0,53 0,16 0,59 1,02
Skuldsättningsgrad 0,47 0,60 0,52 0,47 0,60
Nettoskuld/Operativt   EBITDA senaste
  12 månaderna¹
2,0 2,3 2,1 2,0 2,3
Fasta   kostnader/Omsättning 25,8 % 25,7 % 25,5 % 25,3 % 25,0 %
Medelantal   anställda 26 135 26 080 0,2 % 26 819 -2,6 % 26 269 26 783 -1,9 %
TRI-frekvens 10,9 12,6 -13,5 % 10,5 3,8 % 11,7 11,0 6,4 %
LTA-frekvens 4,3 5,6 -23,2 % 4,4 -2,3 % 4,4 4,7 -6,4 %

TRI-frekvens = antal registrerade incidenter per en miljon arbetade timmar.
LTA-frekvens = antal olyckor som resulterar i frånvaro per en miljon arbetade timmar.

¹ Siffrorna för jämförda perioder har räknats om enligt den nya redovisningsmodellen, se avsnittet Ny redovisningsmodell gällande kostnader för odling och skötsel av biologiska tillgångar under rubriken Delårsrapport.

1) Webbsänd presskonferens i Helsingfors klockan 14.00 EET (13.00 CET).
Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström och finanschef Seppo Parvi presenterar resultatet i en presskonferens som direktsänds på webben. Presskonferensen hålls på engelska vid Stora Ensos huvudkontor på Kanalkajen 1 i Helsingfors klockan 14.00 EET (13.00 CET). Webbsändningen kan följas på https://storaenso.videosync.fi/2017-02-03-q4/

2) Webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare klockan 15.30 EET (14.30 CET)
En webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare hålls klockan 15.30 EET (14.30 CET). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och chefen för Investor Relations Ulla Paajanen-Sainio kommer att vara värdar för konferensen som kan följas på: http://edge.media-server.com/m/p/i56xkqab.

Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens klockan 15.30 EET (14.30 CET)

Finland                                 +358 (0)9 6937 9590
Sverige                                +46 (0)8 5065 3938

Inloggningskod                     3016583

Länkar till webbsändningarna finns även tillgängliga på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors.

Stora Ensos resultat för första kvartalet 2017 publiceras den 27 april 2017.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Seppo Parvi, finanschef, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767
Ulrika Lilja, kommunikationschef, tel. +46 72 221 9228

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

Seppo Parvi
finanschef