Stora Ensos CEO Jouko Karvinen kommenterar resultatet för tredje kvartalet 2013 publicerat idag

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2013-10-22 kl. 13.01 EET

”Det tredje kvartalet avslutades med bara en liten ökning av den operativa lönsamheten på årsbasis. Ändå var det ett mycket annorlunda kvartal än för ett år sedan, med 5 % lägre omsättning för koncernen och avsevärt bättre balans på bidrag från segmenten. Men viktigast av allt, den lägre omsättningen motverkades av lägre fasta och rörliga kostnader. På segmentnivå hade Renewable Packaging en stark utveckling och Building and Living fortsatte med en kostnadsdriven förändring till det bättre. De goda nyheterna dämpades av att Printing and Reading fortsatte att brottas med ett svagt marknadsläge och att Biomaterials utsattes för både valutarelaterade utmaningar och engångskostnader från Veracel. Sammantaget var kvartalet dock bättre än väntat och tydliggjorde hur viktigt det är med vårt fokus på kostnader.

”Tidtabellen för att slutföra vårt samriskprojekt massabruket Montes del Plata i Uruguay reviderades under kvartalet efter att de tekniska huvudentreprenörerna meddelade bolaget att de inte kunde slutföra arbetet enligt tidsschemat. Den oväntade utvecklingen vägs upp av att brukets ägare bedömer att det även fortsättningsvis är en god investering med hög avkastning och att förseningarna endast kan leda till ännu hårdare ansträngningar för att slutföra projektet väl och att komma igång med driften i början av 2014.

”Efter att ha offentliggjort den reviderade tidtabellen i två faser för vår investering i Kina har vi nu stegvis börjat  inleda arbetena i bruksområdet. Målsättningen är fortfarande att starta kartongmaskinen i början av 2016.

”Utsikterna för den operativa rörelsevinsten beträffande fjärde kvartalet är klart lägre än för ett år sedan enligt vad vi meddelade den 9 oktober. Det beror på att till skillnad från de två övriga segmenten har de två segmenten med starka resultat och som tillsammans genererat merparten av koncernens vinst, Renewable Packaging och Building and Living, båda ett säsongsbetonat och marknadsdrivet mönster. I praktiken betyder det att årets sista kvartal inom dessa segment blir klart svagare än de tre första kvartalen, vilket gör att koncernens resultat i år blir särskilt säsongsbetonat och också lägre under det sista kvartalet.

”Med alla de utmaningar som omger oss, från pappersmarknaden i Europa till att slutligen kunna färdigställa och starta driften vid Montes del Plata, tror vi på Stora Enso att det är viktigare än någonsin att fortsätta att förbättra de saker vi kan kontrollera – från minskning av fasta kostnader till kvalitet i slutförandet och driftsättningen av nya projekt på ett fokuserat och ansvarsfullt sätt.”

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Lauri Peltola, EVP, Global Identity, tel. +358 2046 21380

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.