• Stora Enso Oyj/

Stora Ensos delårsrapport januari–juni 2017: Det positiva bidraget från transformationssprojekten blir allt större

STORA ENSO OYJ HALVÅRSRAPPORT 2017-07-26 kl. 9.31 EEST

Q2/2017 (jämfört med Q2/2016)

• Omsättningen ökade marginellt till 2 528 MEUR (2 526 MEUR) trots avyttring av flera pappersbruk.
  • Omsättningen, exklusive pappersverksamheten, ökade med 7,1 %.
  • Det operativa rörelseresultatet minskade från 226 MEUR till 219 MEUR, främst beroende på att underhållskostnaderna var 15 MEUR högre jämfört med samma period föregående år. Den operativa rörelsemarginalen var 8,7 % (8,9 %).
  • Balansräkningen förstärktes ytterligare: kvoten nettoskuld/operativt EBITDA var 2,0 (2,2) trots betalning av utdelning.
  • Inkörningen av Beihai-bruket fortsätter att gå snabbare än planerat. Konsumentkartongmaskinen beräknas nå break-even för operativt EBITDA under fjärde kvartalet 2017, vilket är ett kvartal tidigare än prognostiserat.
  • Kraftlinerbruket i Varkaus beräknas nå full produktionskapacitet under andra halvåret 2017. Det operativa rörelseresultatet var för första gången positivt under andra kvartalet 2017.
  • Stora Enso undertecknade i dag ett avtal om att avyttra sitt ägande i det enligt kapitalandelsmetoden redovisade bolaget Bulleh Shah Packaging Ltd till huvudägaren Packages Ltd.

Q1–Q2/2017 (jämfört med Q1–Q2/2016)

• Omsättningen ökade med 1,1 % till 5 025 MEUR. Omsättningen, exklusive pappersverksamheten, ökade med 8,3 %.
  • Det operativa rörelseresultatet minskade med 8,4 % till 434 MEUR, främst på grund av ökade underhållskostnader.

Nyckeltal

MEUR Q2/17 Q2/16 Förändring %
  Q2/17–
  Q2/16
Q1/17 Förändring %
  Q2/17–
  Q1/17
Q1–Q2/17 Q1–Q2/16 Förändring %
  Q1–Q2/17– Q1–Q2/16
Omsättning 2 528 2 526 0,1 % 2 497 1,2 % 5 025 4 971 1,1 % 9 802
Operativt EBITDA 341 355 -3,9 % 352 -3,1 % 693 718 -3,5 % 1 371
Operativt   rörelseresultat 219 226 -3,1 % 215 1,9 % 434 474 -8,4 % 884
Operativ   rörelsemarginal 8,7 % 8,9 % 8,6 % 8,6 % 9,5 % 9,0 %
Rörelseresultat   (IFRS) 205 248 -17,3 % 193 6,2 % 398 442 -10,0 % 783
Resultat före   skatt exkl. jämförelsestörande poster 153 112 36,6 % 191 -19,9 % 344 295 16,6 % 575
Resultat före   skatt 145 149 -2,7 % 164 -11,6 % 309 304 1,6 % 541
Periodens nettoresultat 143 118 21,2 % 107 33,6 % 250 232 7,8 % 407
Räntebärande   nettoskuld 2 724 3 178 -14,3 % 2 711 0,5 % 2 724 3 178 -14,3 % 2 726
Operativ avkastning   på sysselsatt kapital (ROCE) % 10,3 % 10,3 % 10,0 % 10,2 % 10,8 % 10,2 %
Resultat per   aktie (EPS),
  exklusive jämförelsestörande poster, EUR
0,19 0,12 0,17 0,36 0,31 0,65
Resultat per   aktie (EPS), EUR 0,19 0,16 0,14 0,33 0,31 0,59
Nettoskuld/Operativt   EBITDA senaste
  12 månaderna
2,0 2,2 2,0 2,0 2,2 2,0
Medelantal anställda 26 581 26   088 1,9 % 25 591 3,9 % 25 999 25 911 0,3 % 26   269

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommenterar resultatet för andra kvartalet 2017

Takten ökar i vår transformation till ett tillväxtföretag inom förnybara material och jag är nöjd med våra framsteg. Omsättningen ökade marginellt. Exklusive pappersverksamheten ökade den med 7,1 %. Det beror främst på att flera strategiska investeringar nu är i gång – anläggningarna i Beihai, Murów och Varkaus – samt högre priser på massa och wellpappråvara.

Det operativa rörelseresultatet minskade från 226 MEUR till 219 MEUR. Det beror främst på omfattande underhåll och en förändring i underhållsschemat jämfört med förra året, vilket påverkar negativt med 15 MEUR. Balansräkningen stärktes ytterligare och kvoten nettoskuld/operativt EBITDA har under de senaste fyra åren gått från 3,2 till 2,0.

Det positiva bidraget från transformationsprojekten fortsätter. Jag är mycket nöjd med att vi fortsätter att ligga före plan med inkörningen av Beihai-bruket. Vi förväntar oss att konsumentkartongmaskinen ska nå break-even för operativt EBITDA under fjärde kvartalet 2017, vilket är ett kvartal tidigare än prognosen. Vi har också gjort stora framsteg när det gäller inkörningen av kraftlinerbruket i Varkaus. Detta kvartal kunde vi redovisa ett positivt operativt rörelseresultat.

Under perioden stängdes pappersmaskin 8 vid Kvarnsvedens bruk ner permanent. Vår omstruktureringsplan för Kvarnsvedens bruk förväntas resultera i en årlig besparing på 12 MEUR.

I juli presenterade vi en spännande nyhet: vi kommer att investera 45 MEUR i en ny produktionsenhet för korslimmat trä vid Gruvöns sågverk i Sverige. Denna investering stödjer vår strategi att växa i byggbranschen och öka användningen av trä som byggmaterial. Vi investerar för att möta växande efterfrågan från kunder världen över och beräknar att denna investering ska generera en årlig omsättning på ungefär 50 MEUR när produktionen nått full kapacitet. Över tiden kommer denna investering att kraftigt öka möjligheterna för division Wood Products att överträffa sitt lönsamhetsmål.

I dag tillkännager vi att vi har undertecknat ett avtal om att avyttra vårt ägande på 35 % i intressebolaget Bulleh Shah Packaging Ltd till huvudägaren Packages Ltd. På grund av det förändrade omvärldsläget i Pakistan är Bulleh Shah Packaging med sin produktmix och därtill hörande framtidsutsikter inte en strategisk tillgång i planerna för vår konsumentkartongverksamhet. Vårt fokus ligger på högkvalitativa produkter av nyfiber. Vi ska genomföra avyttringen på ett ansvarsfullt sätt och avser att lämna ett positivt bidrag till det omgivande samhället.

Som alltid vill jag tacka våra kunder för gott affärssamarbete, våra medarbetare för deras engagemang och våra investerare för deras förtroende.

Utsikter

För tredje kvartalet 2017 väntas omsättningen bli i nivå med de 2 528 MEUR som redovisades i det andra kvartalet och det operativa rörelseresultatet förväntas bli något eller till och med klart högre än andra kvartalets resultat på 219 MEUR. I uppskattningen av det operativa rörelseresultatet för tredje kvartalet 2017 ingår en negativ påverkan på 17 MEUR hänförlig till inkörningen av Beihai-bruket. Den negativa effekten av planerade underhållsstopp beräknas bli cirka 10 MEUR lägre än för andra kvartalet 2017 och ingår i ovan nämnda uppskattning.

Konsumentkartongmaskinen i Beihai beräknas nå break-even för operativt EBITDA under fjärde kvartalet 2017, vilket är ett kvartal tidigare än prognostiserat.

Webbsänd telekonferenser idag

1) Webbsänd presskonferens klockan 11.00 EEST (10.00 CEST).
Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström och finansdirektör Seppo Parvi presenterar resultatet i en direktsänd webbsänd presskonferens, ledd av kommunikationsdirektör Ulrika Lilja. Webbsändningen hålls på engelska och kan följas på http://storaenso.videosync.fi/2017-07-26-q2/register

2) Webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare klockan 15.00 EEST (14.00 CEST)
En webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare hålls klockan 15.00 EEST (14.00 CEST). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och chefen för Investor Relations Ulla Paajanen-Sainio kommer att vara värdar för konferensen som kan följas på:

Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.

Länkar till webbsändningarna finns även tillgängliga på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors.

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens för analytiker och investerare:

Direktsändning klockan 15.00 EEST
Storbritannien +44(0)20 3427 1906
Finland +358 (0)9 6937 9543
Sverige +46 (0)8 5065 3936
USA +1 646 254 3365
Inloggningskod 9241862

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Stora Ensos delårsrapport januari–juni 2017. Den fullständiga rapporten är bifogad till detta pressmeddelande som pdf-fil. Den finns även på företagets webbplats på storaenso.com/investors