Stora Ensos delårsrapport januari–september 2018: Ännu ett kvartal med lönsam tillväxt

STORA ENSO OYJ INTERIMSRAPPORT 2018-10-26 kl. 9.30 EEST

Q3/2018 (jämfört med Q3/2017)

• Omsättningen ökade med 3,0 % till 2 585 (2 509) MEUR vilket gör kvartalet till det sjunde i rad med ökad omsättning. Ökningen berodde främst på fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet.
  • Det operativa rörelseresultatet ökade med 23,4 % till 358 (290) MEUR på grund av fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet.
  • Balansräkningen fortsätter att stärkas och nettoskulden minskades med 304 MEUR. Kvoten nettoskuld/operativt EBITDA förbättrades markant till 1,1 (1,6).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital var 16,7 % (13,9 %) vilket för femte kvartalet i rad är över det strategiska målet på 13 %.

Q1–Q3/2018 (jämfört med Q1–Q3/2017)

• Omsättningen ökade med 3,9 % till 7 828 (7534) MEUR. Exklusive det avyttrade Puumerkki ökade omsättningen med 5,4 %.
  • Det operativa rörelseresultatet förbättrades med 45,6 % till 1 054 (724) MEUR, främst på grund av fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet.

Utsikter
Omsättningen för fjärde kvartalet 2018 förväntas bli något högre än de 2 585 MEUR som redovisats för tredje kvartalet 2018. Det operativa rörelseresultatet förväntas bli i nivå med eller något lägre än vinsten på 358 MEUR som redovisas för tredje kvartalet 2018.

Produktionsrestriktioner för obestruket finpapper vid Nymölla-bruket förväntas påverka resultatet negativt med 10 MEUR under fjärde kvartalet 2018. Restriktionerna är en följd av att vattennivån är för låg i den närbelägna sjö som förser bruket med vatten. Påverkan från årliga underhållsstopp under fjärde kvartalet beräknas bli ungefär lika stor som under tredje kvartalet 2018. Effekterna av detta ingår i ovan uppskattade siffror.

Nyckeltal

MEUR  Q3/18 Q3/17 Förändring   % Q3/18–Q3/17 Q2/18 Förändring   % Q3/18–Q2/18 Q1–Q3/18 Q1–Q3/17 Förändring   % Q1-Q3/18–
  Q1-Q3/17
Omsättning 2 585 2 509 3,0 % 2 664 -3,0 % 7 828 7 534 3,9 % 10 045
Operativt EBITDA 502 432 16,3 % 466 7,8 % 1 472 1 160 26,9 % 1 587
Operativt   rörelseresultat 358 290 23,4 % 327 9,4 % 1 054 724 45,6 % 1 004
Operativ   rörelsemarginal 13,8 % 11,6 % 12,3 % 13,5 % 9,6 % 10,0 %
Rörelseresultat   (IFRS) 363 270 34,3 % 317 14,3 % 1 034 668 54,8 % 904
Resultat före   skatt exkl. jämförelsestörande poster 305 244 25,0 % 285 7,0 % 923 588 56,9 % 826
Resultat före   skatt 305 224 36,1 % 257 18,6 % 895 533 67,9 % 742
Periodens   nettoresultat 204 191 6,7 % 213 -4,3 % 690 441 56,4 % 614
Räntebärande   nettoskuld 2 172 2476 -12,3 % 2 442 -11,1 % 2 172 2 476 -12,3 % 2 253
Operativ   avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) % 17 % 13,9 % 15,5 % 16,6 % 11,4 % 11,9 %
Resultat per   aktie (EPS),
  exklusive jämförelsestörande poster, EUR
0,31 0,27 13,3 % 0,31 -2,2 % 0,97 0,63 53,8 % 0,89
Resultat per   aktie (EPS), EUR 0,27 0,24 12,9 % 0,28 -2,5 % 0,90 0,57 57,7 % 0,79
Nettoskuld/Operativt   EBITDA senaste
  12 månaderna
1,1 1,6 1,3 1,1 1,6 1,4
Medelantal   anställda 26 545 27 001 -1,7 % 26 155 1,5 % 26 059 26 371 -1,2 % 20 206

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommenterar resultatet för tredje kvartalet 2018

– Vi har nu redovisat vårt sjunde kvartal i rad med ökad försäljning. Med en omsättningsökning på 3 %, eller nästan 5 % exklusive det avyttrade Puumerkki-bruket, fortsätter vi vår resa med hållbar, lönsam tillväxt. Vi ser hur vår aktiva styrning av produktutbud och prissättning ger resultat. Trots utmaningar för divisionen Consumer Board levererar vi en förbättring av det operativa rörelseresultatet med över 23 % och en operativ rörelsemarginal på nästan 14 %. Det visar hur stark vår portfölj är. Med detta i beaktande förväntas det operativa rörelseresultatet bli klart högre 2018 jämfört med 2017.

Divisionerna Consumer Board, Packaging Solutions, Biomaterials och Paper redovisade ökad omsättning. Packaging Solutions, och Biomaterials redovisade rekordhöga operativa rörelseresultat. Wood Products divisionen hade ett operativt rörelseresultat som var rekordhögt för ett tredje kvartal. Under kvartalet sticker divisionen Paper ut med stark omsättningsökning, solid lönsamhet och ett stabilt kassaflöde.

Vi fortsätter att stärka vår balansräkning och kvoten nettoskuld/EBITDA minskades från 1,6 till 1,1. För femte kvartalet i rad ligger avkastningen på sysselsatt kapital långt över vårt strategiska mål. Totalt sett är vi på rätt väg.

Transformationstakten fortsätter att vara hög. Investeringen i en ny enhet för korslimmat trä (CLT) vid Gruvöns sågverk fortskrider enligt plan. Vi investerar också i ett kompetenscenter för biokompositer för att ytterligare skynda på ersättningen av fossilbaserade plaster med förnybara material.

Jag skulle vilja avsluta med att lyfta fram tre saker:

Vi har blivit utnämnda till det mest startup-vänliga företaget i Finland 2018. Ett exempel på vårt arbete med startupföretag är ett nyligen inlett samarbete med TRÄ Group som har ingått i vårt Accelerator-program. Vårt gemensamma mål är att effektivisera byggprocessen och öka digitaliseringen inom byggindustrin. Vi fortsätter också vårt samarbete med startupföretaget Sulapac med ambitionen att ersätta icke förnybara förpackningskomponenter med förnybara sådana för användning i vätskeförpackningar. Målsättningen är att lansera nya produkter innan slutet av det första kvartalet 2019.

Bland 3 000 börsbolag har vi blivit rankade som nummer 1 i Finland och nummer 12 i världen när det gäller könsfördelning och jämlikhet mellan könen. Rankningen har gjorts av Equileap, en ledande organisation när det gäller att samla in och analysera data om jämlikhet mellan könen i företagssektorn.

Slutligen vill jag nämna att vi levererar material till världens största kontorsbyggnad i trä som byggs i Brisbane i Australien. Totalt används i byggnaden mer än 6 000 kubikmeter CLT och limträ från Stora Enso. Mängden kol som kommer att lagras motsvarar en genomsnittlig utsläppsmängd från över 1 600 bilar. Vi spelar genom bioekonomin en viktig roll i utvecklingen mot en fossilfri framtid.

Som alltid vill jag tacka våra kunder för gott affärssamarbete, våra medarbetare för deras engagemang och våra investerare för deras förtroende.

Konferenser idag

1) Webbsänd konferens klockan 11.00 EEST (10.00 CEST).
Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström och finanschef Seppo Parvi presenterar resultatet i en presskonferens som direktsänds på webben. Presskonferensen hålls på engelska och äger rum vid Stora Ensos huvudkontor på Kanalkajen 1 i Helsingfors klockan 11.00 EEST (10.00 CEST). Värd för presskonferensen är Stora Ensos globala kommunikationsdirektör, Ulrika Lilja. Webbsändningen kan följas på: https://storaenso.videosync.fi/2018-10-26-q3/register.

2) Webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare klockan 14.00 EEST (13.00 CEST)
En webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare hålls klockan 14.00 EEST (13.00 CEST). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och chefen för Investor Relations Ulla Paajanen kommer att vara värdar för konferensen som kan följas på:

Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens för analytiker och investerare:
Storbritannien: +44 (0)330 336 9127
Finland: +358 (0)9 7479 0361
Sverige: +46 (0)8 5664 2753
USA: +1 323 794 2093
Inloggningskod: 6879660

Länkar till webbsändningarna finns även tillgängliga på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors.

För ytterligare information, v g kontakta:

Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Stora Ensos delårsrapport januari–september 2018. Den fullständiga rapporten är bifogad till detta pressmeddelande som pdf-fil. Den finns även på företagets webbplats på storaenso.com/investors

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar: