Stora Ensos engångsposter fjärde kvartalet 2014 med negativ effekt om 225 MEUR på rörelseresultatet

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-01-19 kl. 9.00 EET

Stora Enso kommer att redovisa engångsposter med en negativ nettoeffekt om cirka 225 MEUR på rörelseresultatet och en positiv effekt om cirka 53 MEUR på inkomstskatten i resultatet för fjärde kvartalet 2014. Engångsposterna kommer att minska resultatet per aktie med 0,22 EUR.

Engångsposterna är:

• En engångspost med negativ effekt om cirka 204 MEUR till följd av nedskrivning av anläggningstillgångar, främst inom Printing and Reading. Nedskrivningen beror på en ytterligare försämring av den långsiktiga vinstprognosen till följd av nedgången på pappersmarknaderna i Europa.
  • En engångspost inom Printing and Reading med negativ effekt om cirka 30 MEUR till följd av nedskrivning av anläggningstillgångar och lagernedskrivning i samband med den tidigare aviserade och pågående avyttringen av Uetersen bruk i Tyskland. Affären är föremål för godkännanden från tillsynsmyndigheter och beräknas vara slutförd under första kvartalet 2015.
  • En engångspost inom Renewable Packaging med positiv effekt om cirka 9 MEUR till följd av den tidigare aviserade avyttringen av Corensos affärsverksamhet. Avyttringen slutfördes den 1 december 2014.

Den positiva effekten om cirka 53 MEUR på inkomstskatten utgörs av en positiv skatteeffekt om cirka 40 MEUR till följd av de operativa engångsposterna och en positiv skatteeffekt om cirka 12 MEUR till följd av värderingen av uppskjutna skattefordringar.

De nedskrivningar som redovisas under fjärde kvartalet 2014 minskar de kvartalsvisa avskrivningarna med 7 MEUR från och med fjärde kvartalet 2014.

Fördelning av engångsposter per segment

Segment MEUR
Renewable Packaging 8
Biomaterials -
Building and Living 2
Printing and Reading -235
Övriga -
Rörelseresultat -225
Inkomstskatt 53
Nettoresultat -172

Stora Ensos resultat för fjärde kvartalet och helåret 2014 publiceras den 4 februari 2015.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 2046 21242