Stora Ensos engångsposter tredje kvartalet 2013

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2013-10-09 kl. 09.00 EET

Stora Enso kommer att redovisa engångsposter med en negativ nettoeffekt om cirka 23 MEUR på rörelseresultatet för tredje kvartalet 2013. Engångsposterna kommer att ge en positiv skatteeffekt om cirka 3 MEUR och minska resultatet per aktie med 0,03 EUR.

Engångsposterna är:

• en engångspost med negativ effekt om cirka 45 MEUR till följd av avsättningar för omstruktureringar relaterade till det effektiviserings- och strukturförenklingsprojekt som aviserades den 23 april 2013 och som har för avsikt att åstadkomma en årlig minskning av fasta kostnader med 200 MEUR med full effekt från och med andra kvartalet 2014. Enligt vad som kommunicerades den 18 juni 2013 i samband med att slutförandet av den andra planeringsfasen av effektiviserings- och strukturförenklingsprogrammet tillkännagavs kommer engångsposterna att i första hand redovisas under andra och tredje kvartalet 2013.
  • en engångspost med positiv effekt om cirka 22 MEUR till följd av upplösning av reserver som bokförts under tidigare perioder inom Printing and Reading.

Fördelning av engångsposter* i rörelseresultatet per segment, nettoeffekt

Segment MEUR
Printing and Reading 8
Biomaterials -1
Building and Living -
Renewable Packaging -28
Övriga -2
Totalt -23

* Engångsposter är exceptionella transaktioner som inte är hänförliga till normal affärsverksamhet. De vanligaste engångsposterna är reavinster, extra nedskrivningar eller återföring av nedskrivningar, avsättningar för planerad omstrukturering samt vitesförelägganden. Varje engångspost specificeras vanligen för sig om den överstiger en cent per aktie.

Stora Ensos resultat för tredje kvartalet 2013 publiceras den 22 oktober 2013.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Jyrki Tammivuori, tillförordnad CFO, tel. +358 2046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.