• Stora Enso Oyj/

Stora Ensos engångsposter under tredje kvartalet 2015 har en positiv effekt på rörelseresultatet med 16 miljoner euro

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-10-12 kl. 9.01 EET

Stora Enso kommer att rapportera engångsposter med en positiv likviditetspåverkan på 16 miljoner euro på rörelseresultatet för tredje kvartalet 2015. Dessa engångsposter är återföringar av tidigare redovisade miljöavsättningar. Engångsposterna har ingen effekt på det operativa rörelseresultatet för tredje kvartalet.

FÖRDELNING AV ENGÅNGSPOSTER MELLAN SEGMENT

Segment Miljoner euro
Consumer Board -
Packaging Solutions -
Biomaterials -
Wood Products -
Paper 6,0
Övriga 10,0
Engångsposter i rörelseresultatet 16,0
Engångsposter i finansiella poster -
Engångsposter i resultat före skatter -
Engångsposter i skatter -
Engångsposter i periodens resultat 16,0

Stora Enso kommer att presentera sina resultat för tredje kvartalet 2015 fredagen den 23 oktober 2015.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205

Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Seppo Parvi, CFO, tel. +358 2046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel. +358 2046 21242