Stora Ensos hållbarhetsrapport rankas bland de tio bästa i världen

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE den 23 oktober 2018 kl. 09.00 EEST

Stora Ensos hållbarhetsrapport 2017 tillhör de tio bästa hållbarhetsrapporterna i världen enligt den senaste utgåvan av Reporting matters från World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).

I WBCSD:s Reporting matters lovordas Stora Ensos hållbarhetsrapport för hur den redogör för interna hållbarhetsprocesser. Den externa kontrollen av rapportens hållbarhetsinformation fick också beröm eftersom den stärker trovärdigheten för Stora Ensos informationsgivning.

– Vi är stolta över att vår transparenta rapportering har fått ett sådant erkännande, säger Noel Morrin, global hållbarhetschef på Stora Enso. Det är särskilt glädjande att se att den fyrdelade rapporteringsstruktur vi tillämpar för att presentera de viktigaste möjligheterna och utmaningarna uppmärksammas som god praxis.

– Utöver att den måste vara sammanhängande och informativ kräver god rapportering även ständig utveckling. Vår rapport ska spegla vår ambition att bidra till samhället och möta utmaningarna längs vägen, sammanfattar Ulrika Lilja, Kommunikationsdirektör på Stora Enso.

– Vi är glada att kunna uppmärksamma Stora Ensos goda rapporteringsrutiner. Deras hållbarhetsrapport för 2017 visar tydligt de potentiella effekterna av externa trender och regleringar, samt beskriver de åtgärder som företaget vidtagit för att hantera dem. Vi hoppas att andra företag ska se Stora Enso som en förebild för det egna arbetet med hållbarhetsrapportering, säger Rodney Irwin, Managing Director of Redefining Value, WBCSD.

WBCSD ger ut Reporting matters för att bidra till en effektivisering av icke-finansiell affärsrapportering. Rapporten listar Stora Ensos hållbarhetsrapport som en av världens tio främsta av de 158 rapporter som granskats i publikationen, utan att man angett exakta betyg.

Stora Ensos årsredovisning 2017 utgörs av Progress Book, Financial Report, Sustainability Report samt Corporate Governance Report. Alla delar av årsredovisningen finns i pdf-format på storaenso.com/annualreport.

WBCSD:s Reporting Matters publicering är tillgänglig här.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige