Stora Ensos halvårsrapport januari–juni 2018

Fortsatt hållbar lönsam tillväxt trots tillfälliga utmaningar

STORA ENSO OYJ HALVÅRSRAPPORT 2018-07-20 kl. 9.30 EEST

Q2/2018 (jämfört med Q2/2017)

• Omsättningen ökade med 5,4 % till 2 664 MEUR (2 528 MEUR) främst på grund av fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet och trots brist på skogsråvara.
  • Det operativa rörelseresultatet ökade med 49,4 % till 327 MEUR (219 MEUR) trots tillfälliga utmaningar inom virkesförsörjning och Consumer Board-produktionen. Detta till följd av fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet.
  • Balansräkningen stärktes ytterligare trots ökad utdelning, och nettoskulden minskade med 10 %. Kvoten nettoskuld/operativt EBITDA förbättrades till 1,3 (1,9).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital var 15,5 % (10,3 %) vilket för fjärde kvartalet i rad är över det strategiska målet på 13 % för fjärde kvartalet i rad.
  • Stora Enso sätter nya mål för kvoten nettoskuld/operativt EBITDA (< 2,0) och för nettoskuldsättningsgraden (< 0,6).

Q1–Q2/2018 (jämfört med Q1–Q2/2017)

• Omsättningen ökade med 4,3 % till 5 243 MEUR. Exklusive det avyttrade Puumerkki ökade omsättningen med 5,8 %.
  • Det operativa rörelseresultatet förbättrades med 60,4 % till 696 MEUR, främst på grund av fördelaktiga priser och en aktiv styrning av produktutbudet.

Utsikter
Omsättningen under tredje kvartalet 2018 förväntas bli i nivå med de 2 664 MEUR som redovisats för andra kvartalet 2018. Det operativa rörelseresultatet förväntas bli i nivå med den vinst på 327 MEUR som redovisas för andra kvartalet 2018.

Effekten från planerade underhållsstopp beräknas bli cirka 5 MEUR lägre än för andra kvartalet 2018. Effekten i andra kvartalet från planerade underhållsstopp var 15 MEUR högre än tidigare estimerat. Tillgången på skogsråvara i Norden förväntas vara fortsatt knapp på grund av risk för skogsbränder som kan påverka avverkningen. Skogsråvarusituationen förväntas ha en negativ påverkan om ungefär 10 MEUR under tredje kvartalet 2018. Dessa effekter är inräknande i utsikterna ovan.

Nyckeltal

MEUR Q2/18 Q2/17 Förändring   % Q2/18–Q2/17 Q1/18 Förändring   % Q2/18–Q1/18 Q1-Q2/18 Q1–Q2/17 Förändring   % Q1-Q2/18– Q1-Q2/17 2017
Omsättning 2 664 2 528 5,4 % 2 579 3,3 % 5 243 5 025 4,3 % 10 045
Operativt EBITDA 466 359 29,8 % 504 -7,5 % 970 728 33,2 % 1 587
Operativt rörelseresultat 327 219 49,4 % 369 -11,3 % 696 434 60,4 % 1 004
Operativ   rörelsemarginal 12,3 % 8,7 % 14,3 % 13,3 % 8,6 % 10,0 %
Rörelseresultat   (IFRS) 317 205 54,5 % 355 -10,8 % 672 398 68,8 % 904
Resultat före   skatt exkl. jämförelsestörande poster 285 153 86,2 % 333 -14,4 % 618 344 79,6 % 826
Resultat före   skatt 257 145 77,3 % 333 -22,8 % 590 309 91,0 % 742
Periodens   nettoresultat 213 143 49,0 % 273 -21,9 % 486 250 94,4 % 614
Räntebärande   nettoskuld 2 442 2 724 -10,4 % 2 226 9,7 % 2 442 2 724 -10,4 % 2 253
Operativ   avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) % 15,5 % 10,3 % 17,7 % 16,5 % 10,2 % 11,9 %
Resultat per   aktie (EPS),
  exklusive jämförelsestörande poster,
  EUR
0,31 0,19 64,7 % 0,35 -10,6 % 0,66 0,36 84,2 % 0,89
Resultat per   aktie (EPS), EUR 0,28 0,19 46,3 % 0,35 -20,6 % 0,63 0,33 90,3 % 0,79
Nettoskuld/Operativt   EBITDA senaste
  12 månaderna
1,3 1,9 1,3 1,3 1,9 1,4
Medelantal   anställda 26 155 26 581 -1,6 % 25 442 2,8 % 25 798 25 999 -0,8 % 20 206

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommenterar resultatet för andra kvartalet 2018

– Sex kvartal i följd med ökande omsättning visar att vi har uppnått en nivå av hållbar lönsam tillväxt. Omsättningen ökade med mer än 5 % under kvartalet och om vi räknar bort det avyttrade Puumerkki var ökningen 7 %. Det beror främst på fördelaktiga priser och på vår styrning av produktutbudet.
Jag är stolt över den kraftiga förbättringen av det operativa rörelseresultatet med 50 % till 327 MEUR, trots de tillfälliga utmaningar vi haft under kvartalet. Produktionsrelaterade problem, mer omfattande underhåll och knapp tillgång på skogsråvara påverkade negativt. Om vi tittar särskilt på Consumer Board så har divisionen, trots utmaningar i produktionen med betydande påverkan på volymerna, haft en rekordhög omsättning. Totalt sett har vi fortfarande outnyttjad potential!

Divisionen Packaging Solutions visar ett fortsatt bra resultat, Biomaterials levererar rekordhög omsättning och lönsamhet, Wood Products har en rekordhög kapitalavkastning och division Paper visar betydande resultatförbättringar. Jag ser fantastiska resultat över hela linjen.

Vidare kan jag med nöje konstatera att den operativa avkastningen på sysselsatt kapital var nästan 16 % och därmed överskrider vårt strategiska mål för fjärde kvartalet i rad. Vi fortsätter också att stärka vår balansräkning och nettoskulden har minskat med mer än 10 %. Totalt sett har vi levererat rekordhöga eller stabila resultat i samtliga divisioner.

Våra transformationsprojekt utvecklas bra. Inkörningen av LVL-produktionen vid Varkaus-bruket fullföljdes under kvartalet och investeringen i en ny enhet för korslimmat trä (CLT) vid sågverket i Gruvön fortgår som planerat. Produktionen vid den nya fluffmassaenheten vid Skutskärs bruk är nu också i gång.

Verksamheten inom konsumentkartong och förpackningar växer och vi har inlett en förstudie för att bedöma möjligheterna att konvertera pappersbruket i Uleåborg (Oulu) till att i stället tillverka förpackningskartong. En konvertering skulle göra det möjligt för oss att ta ännu ett steg på vår transformationsresa. Den andra möjligheten är att fortsätta den nuvarande produktionen av finpapper.

Jag är väldigt nöjd med våra nya, mer ambitiösa, finansiella mål för skuldsättningsgraden och för kvoten nettoskuld/operativt EBITDA. De visar på vår strävan att nå en hög kreditvärdighet med investment grade rating.

Vårt Acceleratorprogram ger resultat. Vi har undertecknat ett gemensamt utvecklingsavtal med en av deltagarna i programmet, det finska startupföretaget Sulapac. Tillsammans bidrar vi till att bekämpa de globala problemen med plastavfall genom att öka tillgången på förpackningar i helt förnybara, återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara material.

I maj samlades vi med 150 gäster för att fira invigningen av vår anläggning för träfiberbaserade biokompositmaterial. Den är Europas största i sitt slag och dess produkter kommer gradvis att ersätta fossilbaserade material.

Som alltid vill jag tacka våra kunder för gott affärssamarbete, våra medarbetare för deras engagemang och våra investerare för deras förtroende.

Konferenser idag

1) Webbsänd konferens klockan 11.00 EEST (10.00 CEST).
En webbsänd telefonkonferens för media hålls klockan 11.00 EEST (10.00 CEST). Presskonferensen hålls på engelska och Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och kommunikationsdirektör Ulrika Lilja kommer att vara värdar för konferensen. Webbsändningen kan följas på: https://storaenso.videosync.fi/2018-07-20-q2.

2) Webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare klockan 14.00 EEST (13.00 CEST)
En webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare hålls klockan 14.00 EEST (13.00 CEST). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och chefen för Investor Relations Ulla Paajanen-Sainio kommer att vara värdar för konferensen som kan följas på: https://edge.media-server.com/m6/p/rdj7ikgk.

Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens för analytiker och investerare:

Direktsändning klockan 14.00 EEST
Storbritannien +44 (0)330 336 9125
Finland +358 (0)9 7479 0361
Sverige +46 (0)8 5033 6574
USA +1 929 477 0324
Inloggningskod 5039731

Länkar till webbsändningarna finns även tillgängliga på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors.

För ytterligare information, v g kontakta:

Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Stora Ensos halvårsrapport januari–juni 2018. Den fullständiga rapporten är bifogad till detta pressmeddelande som pdf-fil. Den finns även på företagets webbplats på
storaenso.com/investors

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors