Stora Ensos konsumentkartongmaskin i Beihai har startat upp

Stora Ensos konsumentkartongmaskin vid Beihai-bruket i Kina startade framgångsrikt produktionen den 26 maj. Den första rullen med konsumentkartong producerades 18 månader efter uppstarten av Stora Ensos omfattande byggprojekt i Beihai i Guangxi -regionen.

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2016-05-27 kl. 9.00 EET

Projektet påbörjades på ett nyetablerat markområde. I tillägg till kartongmaskinen har bruksområdet infrastruktur, kraftverk, vatten och avloppsreningssystem. Den högsta nivån av arbetssäkerhetsstandarder har efterlevts. Med som mest 5 500 arbetare på plats, har mer än 16 miljoner arbetstimmar genomförts med endast en arbetsskada (’Lost Time Accident’).

”Idag känner jag mig stolt och glad å hela teamets vägnar. Vi har uppnått en stor milstolpe i Stora Ensos historia", säger Karl-Henrik Sundström, vd för Stora Enso. ”Vårt mål nu är att dra nytta av den växande efterfrågan i Kina och Asien för högkvalitativ konsumentkartong".

Den totala investeringen i projektet är 800 miljoner euro, inklusive ett massabruk för mekanisk massa (BCTMP*) med en årlig kapacitet på 220 000 ton vilken kommer att vara i drift under fjärde kvartalet 2016. Kartongmaskinen förväntas uppnå full produktion inom 18-24 månader. Vid full drift kommer fabriken att ha en årlig kapacitet på 450 000 ton vätskekartong samt andra högkvalitativa kartongprodukter.

Den officiella invigningen kommer att äga rum den 16 juni 2016 i Beihai-bruket.

* bleached chemi-thermomechanical pulp, blekt kemitermomekanisk massa

För ytterligare information, kontakta:

Ulrika Lilja, kommunikationschef, tel. +46 72 221 9228

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
kommunikationschef