• Stora Enso Oyj/

Stora Ensos och Araucos samriskbolag Montes del Plata investerar 1,9 miljarder USD i toppmodernt massabruk med årskapacitet på 1,3 miljoner ton vid Punta Pereira i Uruguay

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-01-18 kl 14.30 EET

Stora Ensos och Araucos samriskbolag Montes del Plata kommer att bygga ett nytt toppmodernt massabruk med en årskapacitet på 1,3 miljoner ton vid Punta Pereira i departementet Colonia i Uruguay. Investeringen beräknas totalt uppgå till cirka 1,9 miljarder USD (1,4 miljarder EUR). Båda samriskbolagets parter har ett intresse på 50 % i brukets eget kapital och rätt till hälften vardera av dess avkastning. Projektet kommer att finansieras till cirka 40 % genom eget kapital och till cirka 60 % genom lån som tagits upp av Montes del Plata. Stora Enso kommer att konsolidera sin andel på 50 % med kapitalandelsmetoden.

Projektet omfattar ett toppmodernt massabruk med den senaste tekniken, en djupvattenhamn och ett kraftverk som använder sig av förnybara energikällor. Det nya bruket beräknas vara driftklart i slutet av första kvartalet 2013.

Behovet av eukalyptusmassaved kommer i första hand att tillgodoses genom Montes del Platas egna plantager. För närvarande äger företaget 254 000 hektar skogsmark i Uruguay, varav 138 000 hektar är planterad, cirka 100 000 hektar skyddad mark och 16 000 hektar kan användas för vidare plantering. Projektet kommer dessutom att vara värdefullt för den ekonomiska och sociala utvecklingen i Colonia och Conchillas, där företaget har åtagit sig att bedriva förstklassigt miljöarbete och att samarbeta med lokala myndigheter och samhällen.

– Plantagebaserad massa till låg kostnad är en av hörnstenarna i vår strategi. Vår investering är ett konkret steg i arbetet med att genomföra strategin att bygga en ny framtid för vårt företag. Såväl nationella som lokala myndigheter i Uruguay välkomnar Montes del Plata. Vi ser fram emot att genomföra projektet i nära samarbete med dem. Vi är också stolta över att få göra en investering tillsammans med en så fantastisk partner som Arauco. Vi har en gemensam vision om att bygga upp en verksamhet i Uruguay som kommer att bli en förebild runt om i världen, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

– Vi är oerhört glada över att investeringen nu blir verklighet. Det här är resultatet av Montes del Plata-teamets hårda arbete, det starka stödet från ägarna Stora Enso och Arauco samt ett friktionsfritt samarbete mellan företaget och myndigheterna i Uruguay och Colonia. Vi har inlett en ny fas där vi går in för att skapa ett projekt med högsta möjliga kvalitet, säger Montes del Platas CEO Erwin Kaufmann.

Det nya massabruket blir den största investeringen någonsin i privat regi i Uruguay. Byggandet av massabruket och dess verksamhet kommer att ha en betydande ekonomisk och social inverkan på landet. Byggfasen kommer att sysselsätta i genomsnitt 3 200 och som mest 6 000 personer. När bruket tas i drift väntas cirka 500 personer arbeta där. Bruket beräknas få en positiv effekt på Uruguays BNP med 0,8 % under byggtiden och 2 % efter driftstarten.

För ytterligare information, v g kontakta:

Mats Nordlander, EVP, Packaging och Country Manager Sweden, tel +46 1046 72703
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel +46 1046 71663

Bilder finns på http://bmt.storaenso.com/storaensolink.jsp?imageid=montesdelplata

Kopiera och klistra in länken i din webbläsare.

PRESSKONFERENSER

I STOCKHOLM

Tid: 15.00 lokal tid idag
Plats: Stora Enso Oyj
Address: WorldTrade Center, Klarabergsviadukten 70 C
Värdar: Mats Nordlander, EVP, Packaging Business Area och Country Manager Sweden
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden

Konferensen hålls på svenska.

I HELSINGFORS

Tid: 16.00 local time today
Plats: Stora Enso Oyj
Address:  Kanavaranta 1
Värdar: Markus Rauramo, CFO
Lauri Peltola, Head of Communications and Global Responsibility

Konferensen hålls på finska.

I MONTEVIDEO

Tid: 10.30 local time today
Plats: Presidential Palace
Företagets deltagare: Jouko Karvinen, CEO, Stora Enso
Erwin Kaufmann, CEO, Montes del Plata
Nils Grafström, President, Stora Enso Latin America

Konferensen hålls på engelska.

TELEFONKONFERENS FÖR ANALYTIKER

CFO Markus Rauramo och Head of Investor RelationsUlla Paajanen-Sainio leder en kombinerad telefonkonferens och webbsändning idag kl 17.00 finsk tid (16.00 CET).

Om ni önskar delta, v g ring:

+46 (0)8 5051 3641 Sverige
+358 (0)9 2319 4344 Finland
+44 (0)20 7138 0825 Kontinentaleuropa och Storbritannien
+1 212 444 0481 USA
Inloggningskod:   7684091#

Den direktsända webbkonferensen kan följas på:http://www.storaenso.com/investors

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings- och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter.Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck.Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 27 000anställda runtom i världen och omsättningen 2009 uppgick till 8,9 miljarder euro.Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.