Stora Ensos ordinarie årsstämma samt styrelsebeslut

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-04-28 kl. 18.15 EET

Vid ordinarie årsstämma i Stora Enso den 28 april 2016 antogs bokslutet för 2015 och ansvarsfrihet beviljades för bolagets styrelse och verkställande direktör.

Beslut om disposition av den vinst som balansräkningen utvisar och betalning av dividendutdelning
Stämman fastställde styrelsens förslag att en utdelning om 0,33 EUR per aktie utbetalas för år 2015.

Utdelningen betalas ut till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen den 2 maj 2016 är antecknad antingen i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy eller i fråga om Euroclear Sweden-registrerade aktier i avstämningsregistret som förs av Euroclear Sweden AB. Euroclear Sweden AB ombesörjer utbetalningen till aktieägare som är registrerade i Euroclear Sweden AB:s avstämningsregister och utbetalningen sker i svenska kronor. Utdelning till innehavara av amerikanska depåbevis (ADR) utbetalas i US-dollar genom Citibank N.A.

Stämman fastställde styrelsens förslag att utdelningen betalas uppskattningsvis den 10 maj 2016.

Styrelseledamöter
Stämman fastställde förslaget att från de nuvarande styrelseledamöterna Gunnar Brock, Anne Brunila, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikael Mäkinen, Richard Nilsson och Hans Stråberg återväljs för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma och att Jorma Eloranta väljs som ny styrelseledamot for samma mandatperiod.

Arvoden
Stämman fastställde förslaget till årliga styrelsearvoden enligt följande:

Ordförande  170 000 EUR
Vice ordförande  100 000 EUR
Ledamöter        70 000 EUR

Stämman fastställde även förslaget att styrelseledamöterna använder 40 % av ovan fastställda arvoden för att förvärva Stora Ensos R-aktier på marknaden och att förvärvet ska ske inom två veckor från årsstämman.

Stämman fastställde förslaget till årliga arvoden till styrelsekommittéernas ledamöter enligt följande:

Finans- och revisionskommitté

Ordförande  20 000 EUR
Ledamöter  14 000 EUR

Ersättningskommitté

Ordförande  10 000 EUR
Ledamöter    6 000 EUR

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor

Ordförande 10 000 EUR
Ledamöter 6 000 EUR

Revisor
Stämman fastställde förslaget att den nuvarande revisorn revisorssammanslutningen Deloitte & Touche Oy fortsätter som bolagets revisor för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande ordinarie årsstämma. Stämman fastställde även förslaget att revisorns arvode betalas enligt faktura som är godkänd av finans- och revisionskommittén.

Val av aktieägares nomineringsråd
Stämman fastställde förslaget att utse ett nomineringsråd för att verka fram till dess det annat beslutes och som årligen har i uppgift att förbereda förslag angående antalet styrelseledamöter, val av ledamöterna i styrelsen, ersättning till styrelsens ordförande, vice ordförande och styrelseledamöter samt ersättning till ordförande och ledamöter i styrelsekommittéer.

Aktieägarnas nomineringsråd består av styrelsens ordförande, styrelsens vice ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna (en vardera) enligt aktieägarförteckningen den
31 augusti årligen i enlighet med föreskrifterna i nomineringsrådets arbetsordning.

Styrelsens ordförande sammankallar aktieägarnas nomineringsråd som årligen senast den 31 januari ska presentera sina förslag för styrelsen. Nomineringsrådet väljer inom sig en ordförande för rådet. En styrelseledamot kan inte utses till nomineringsrådets ordförande. Ledamöterna i aktieägarnas nomineringsråd erhåller ingen separat ersättning.

Stämman godkände vidare arbetsordningen för aktieägarnas nomineringsråd.

Styrelsebeslut
Vid styrelsens konstituerande sammanträde efter årsstämman valdes Gunnar Brock till styrelsens ordförande och Jorma Eloranta till vice ordförande.

Richard Nilsson (ordförande), Gunnar Brock och Mikael Mäkinen valdes till ledamöter i finans- och revisionskommittén.

Gunnar Brock (ordförande), Jorma Eloranta och Hans Stråberg valdes till ledamöter i ersättningskommittén.

Anne Brunila (ordförande), Elisabeth Fleuriot och Richard Nilsson valdes till ledamöter i kommittén för hållbarhets- och etikfrågor.

Sammansättningen av aktieägarnas nomineringsråd

Styrelsens vice ordförande Jorma Eloranta ersätter styrelsens tidigare medlem Juha Rantanen som medlem i aktieägarnas nomineringsråd. Övriga medlemmar Kari Järvinen (ordförande), Marcus Wallenberg och Gunnar Brock fortsätter i sina uppgifter.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio
SVP, Investor Relations