• Stora Enso Oyj/

Tingsrätten har förkastat Forststyrelsens yrkande om skadestånd för köp av råvirke i Finland mellan 1997 och 2005

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE den 22 juni 2016 kl. 13.50 EET

I dagens domslut förkastade Helsingfors tingsrätt Forststyrelsens yrkande om skadestånd av Stora Enso Oyj, Metsäliitto Osuuskunta och UPM-Kymmene Oyj. Yrkandet baserades på det konkurrensbrott som marknadsdomstolen konstaterade i sitt beslut den 3.12.2009.

Enligt Forststyrelsens yrkande har företagen orsakat Forststyrelsen skada genom det konkurrensbrott som marknadsdomstolen konstaterade i sitt beslut den 3.12.2009. Enligt Forststyrelsen köpte företagen mellan 1997 och 2005 råvirke till underpris av Forststyrelsen.

Forststyrelsen yrkade ursprungligen år 2011 skadestånd på totalt 282,5 miljoner euro. Yrkandet preciserades under rättegången till 159,4 miljoner euro, varav cirka 87,2 miljoner euro baserades på råvirkestransaktioner mellan Forststyrelsen och Stora Enso.

Stora Ensos ståndpunkt är att tingsrättens dom är korrekt och att Forststyrelsen inte har lidit någon skada.

För ytterligare information, kontakta:
Liisa Nyyssönen, SVP, Press Finland, tel. +358 40 544 3491

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Liisa Nyyssönen, SVP, Press Finland, tel. +358 40 544 3491

Frågor från investerare: