Biologiskt nedbrytbar odlingsduk ett resultat av framgångsrikt innovationsarbete på Stora Enso

På Stora Enso Kvarnsveden pågår ständig utveckling och medarbetarna uppmanas att tänka nytt. Det handlar om att göra mer än papper av våra växande skogar. Nya produkter baserade på förnybar skogsråvara innebär nya möjligheter för företaget i framtiden. Tidigare har produkten PrimaPress lanserats som ett unikt, obestruket, alternativ till det dyrare bestrukna papperet. Nu finns en produkt ute för en helt ny marknad - odlingsduken för grönsaksodlare eller Mulch Paper by Stora Enso.

Odlingsduken fungerar som marktäckväv och bekämpar ogräs effektivt. Den är avsedd för storskalig odling, både inom- och utomhus, och den används för att hålla ogräset borta på fält med ettåriga grönsaker som exempelvis sallad, gurka zucchini, kål och selleri.

"Duken minskar behovet av bekämpningsmedel, ökar tillväxten, stabiliserar temperaturskillnader i jorden och helt nedbrytbar. Grönsaksodlare slipper lägga tid och kraft på att bort plast från fälten när säsongen är över. Efter skörden plöjs duken ner och återgår till naturen", säger Dan Persson, ansvarig för innovationsarbetet på Kvarnsveden.

Duken är producerad av helt vanlig granmassa på Stora Enso Kvarnsveden och är ett resultat av mångårigt innovationsarbete i samarbete med vårt forskningscenter i Mönchengladbach i Tyskland. Den innehåller något högre andelar kraftmassa för att skapa ett starkare papper som motstår väta under en längre period. Därefter bestryks pappret med ett naturligt svart pigment som förhindrar solens strålar att nå jorden under, och på så vis förhindrar växtlighet under duken.

"Under 2015 nåddes de krav som behövs för att marknadsföra odlingsduken. Intressanta marknader för oss är bl.a. Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Spanien och Tyskland".

En utmaning har varit att odlingsduken ska fungera i de maskiner som odlarna hittills har använt för att lägga ut plast. Eftersom papper inte har samma elasticitet som plast måste maskinerna justeras och det har gått bra.

"Även vid tillverkningen av odlingsduken i Kvarnsveden används befintlig utrustning och inga ombyggnader har behövts".

Nu avstannar inte utvecklingsarbetet bara för att en idé har kommersialiserats. På Kvarnsveden är man övertygade om att träbaserade produkter har framtiden för sig.

"Vi strävar efter att vara en lärande organisation som driver utveckling och innovation där alla medarbetare är involverade i utvecklingsarbetet. Vi har startat förbättringsgrupper och samarbetar med universitet och andra verksamheter på temat "öppen innovation" för att hitta nya produkter. Vi tror stenhårt på att allt som tillverkas av fossila material idag kan tillverkas av träd imorgon", avslutar Dan Persson.

FOTO:

BILDTEXT 1:
Odlingsduken är idag speciellt anpassad för de stora förläggningsmaskiner som normalt lägger ut den konventionella plasten på åkrarna. Det är därför viktigt med en högre slitstyrka så att inte duken går sönder vid förläggning. Efter skörd återstår endast fragment som enkelt plöjs ned och bildar ny jord.

BILDTEXT 2:
Duken har testats i flera olika länder med olika jordmåner, soltimmar, regntimmar mm och har på många platser visat goda resultat. När odlingsduken skulle produceras valdes Kvarnsvedens pappersbruk i Borlänge ut som den mest kvalificerade partnern, tack vare ett entreprenöriellt angreppssätt med nära kontakter med marknaden.

BILDTEXT 3:
Brainstorming pågår. Från vänster: Fredrik Strandberg, Anna Elsander, Mattias Hedberg och Rita Ferritsius.

BILDTEXT 4:
Deltagarna i innovationsworkshopen samlade för att diskutera idéer och framtida utvecklingsmöjligheter på Kvarnsveden 27 maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Nordlund, Stora Enso Paper, 01046-71663

Stora Enso Kvarnsveden är ett modernt pappersbruk vid Dalälven i Borlänge. Bruket anlades år 1900 och har sedan dess varit ett av Europas största pappersbruk. Idag har bruket tre pappersmaskiner och produktionskapaciteten är ca 750.000 ton per år. Vårt produktområde sträcker sig från förbättrat tidningspapper till obestruket SC-papper för magasin och kataloger.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2015 uppgick till 10,0 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm.