Helena Jansson från Stora Enso i semifinal i TV-programmet ”Det stora tårtslaget”

Helena Jansson jobbar till vardags på Stora Ensos kontor i Falun. Hon är personalchef och har hand om företagets employer branding i Sverige. Hennes stora fritidsintresse är att baka tårtor. Hon har nu lyckats med bedriften att gå till semifinal i TV-programmet ”Det stora tårtslaget”, som sänds på torsdagskvällarna i Sjuan.

Helena sökte till TV-programmet för hon ville utmana sig själv och för att hon tycker det är roligt att tävla.
”Jag ville också få en bekräftelse på att jag är bra på min hobby och faktiskt kan tävla mot personer som har eget företag inom tårtkonst”, säger Helena Jansson.

Helena var en av nio personer som togs ut till att vara med i programmet, som hade premiär i slutet på april i år. Ikväll är det dags för semifinal, där Helena är en av deltagarna.

Trivs inom Stora Enso
Hon har dock inga planer på att öppna eget företag inom tårtkonst, utan trivs bra inom Stora Enso. Hon har jobbat inom företaget i drygt 10 år.
”Jag inser att bakningen är en form av skapande för mig, där det viktigaste är att få tänka och skapa nytt. Jag vill baka de tårtor jag blir inspirerad av, inte tårtor andra vill att jag ska baka”, säger Helena.

Helenas bakintresse föddes tidigt.
”Jag har lärt mig mycket av grunderna av min mormor. Sedan har jag alltid haft ett intresse för färg och form. Inom tårtkonst kan man verkligen kombinera smak och teknik med estetik", berättar Helena.

Skogstema & 8 timmar per tårta
Det är fascinerande tårtor som deltagarna i "Det stora tårtslaget" skapar i programmen. Varje tårta tar cirka 8 timmar att göra, så det är ett riktigt tidskrävande hantverk att ägna sig åt tårtkonst. Varje vecka är det ett särskilt tema som deltagarna ska skapa tårtorna inom. I ett av avsnitten var temat skogen.

”Det var givetvis extra kul eftersom jag jobbar inom skogsindustrin”, berättar Helena och fortsätter. ”Jag älskar att göra tårtor i annorlunda former och tårtor jag inte gjort tidigare. Helst både i smak och utseende. Det är det som är det roligaste med tårtkonsten, att få skapa nytt. Jag gör aldrig samma tårta två gånger om jag inte måste”, säger Helena.

Hemligt första pris
Det är första gången som Helena är med i TV. Hon berättar att det kändes ovant i början att se sig själv på TV, men nu tycker hon det är helt OK. Programmen spelades i oktober och november ifjol. Hur det går får hon givetvis inte avslöja och även priset är hemligt.
”Det är inte förrän i sista programmet som det avslöjas vad som är första pris”, berättar Helena Jansson, som tycker programmet ”Det stora tårtslaget” passar henne perfekt eftersom hon tycker om att utmana sig själv och skapa nya saker.

Semifinalen sänds ikväll torsdag 8 juni kl.21.00 i Sjuan.

Bildtexter:
- Helena Jansson tillsammans med tårtan hon skapade i programmet som hade tema skog.
- Helena Jansson tycker om att utmana sig själv och skapa nya saker. Varje tårta tar cirka 8 timmar att göra.
- Helena Jansson, personalchef, Stora Enso är i semifinal i TV-programmet "Det stora tårtslaget".

Foto: TV4

Mer information om TV-programmet "Det stora tårtslaget": http://www.tv4.se/det-stora-t%C3%A5rtslaget

För mer information:
Helena Jansson, personalchef, Stora Enso, 076-146 50 52, helena.jansson@storaenso.com
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

Fakta om Stora Enso:

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. www.storaenso.com