Malin lämnade Norrland för att utveckla Stora Ensos bruk i Nymölla

Uppväxt ett stenkast ifrån massabruket i Husum utanför Örnsköldsvik och med en pappa som jobbade där som ingenjör var det kanske inte så konstigt att Malin Öberg, 24 år, sökte sig till skogsindustrin. Men att första riktiga jobbet efter civilingenjörsexamen skulle bli i Skåne och på Nymölla var inte lika självklart.

– Jag sökte jobb över hela Sverige och ärligt talat visste jag bara att Nymölla låg söderut – inte exakt var. Men allteftersom urvalsprocessen fortgick diskuterade jag med pojkvännen och vi kom fram till att ska man ändå flytta är det lika bra att flytta så långt söderut det bara går, säger Malin Öberg med ett skratt.

Nu har hon hunnit uppleva den skånska vintern, som var ganska mörk och snöfattig enligt Malin. Fördelen var dock att hon slapp använda den varmaste vinterjackan. Nu ser hon framemot våren och sommaren.

– Det är så vackert här i Skåne med böljande jordbrukslandskap - och ganska platt till skillnad från mina hemtrakter. Jag är van vid den norrländska naturen och det är kul att upptäcka nya platser runt omkring Kristianstad.

Jobbet som innovations- och utvecklingsingenjör på Nymölla Bruk har hon haft i sex månader.

– Min tjänst är inriktad mot massabruket och jag jobbar med olika projekt för att utveckla massabrukets processer och produkter. Till exempel undersöker vi råvarumixen för lövmassan, går det att ersätta en del av bokveden med björkved? Det är ett ansvarsfullt och varierande arbete.

Malin jobbar i ett team med fyra utvecklingsingenjörer där de andra tre jobbar med pappersbruket.

– Vi är tre tjejer och en kille varav två anställdes hösten 2015. Visst är vi en mansdominerad arbetsplats, men det håller på att förändras och vi satsar på en ökad mångfald och det tycker jag känns positivt. Jag får ofta höra att det kul när det kommer in nya, yngre personer i organisationen. Här på Nymölla finns det massor att lära och du kan utveckla både dig själv och bruket!

– Jag tycker absolut att unga tjejer och killar ska satsa på naturvetenskap och teknik. Här finns det många jobb och möjligheter att vara med och påverka framtiden. Vi strävar efter ett hållbart samhälle, vi behöver bli mer energieffektiva och en stor fördel med vår industri är att vi jobbar med en förnybar råvara, skogen, avslutar Malin Öberg.

Utbildning: Civilingenjör i energiteknik, Umeå universitet
Yrke: Innovations- och utvecklingsingenjör på Stora Ensos bruk i Nymölla
Bor: Kristianstad
Fritid: Fiskar, shoppa och tränar ibland på gym

Totalt antal anställda på Nymölla Bruk: 530 personer, varav 86 % män och 14 % kvinnor

Under 2015 har det anställts 12 personer på Nymölla Bruk, i följande befattningar: Automationskonstruktör, Operatör, Arbetsledare mek.verkstaden, två produktionsingenjörer, instrumentingenjör, två utvecklingsingenjörer, arbetsmiljöingenjör, HR-chef, Ingenjör teknisk service

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Nordlund, Stora Enso Paper, 01046-71663, jonas.nordlund@storaenso.com

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2015 uppgick till 10,0 miljarder EUR.

Nymölla Bruk ligger vid kusten i Bromölla kommun i nordöstra Skåne. Vi är ett modernt massa- och finpappersbruk som tillverkar obestruket finpapper, dokumentpapper, digital papper samt papper för kuvert och tryck. Produktionskapaciteten är ca 475 000 ton finpapper och 340 000 ton cellulosa per år.

Taggar:

Citat

– Jag tycker absolut att unga tjejer och killar ska satsa på naturvetenskap och teknik. Här finns det många jobb och möjligheter att vara med och påverka framtiden. Vi strävar efter ett hållbart samhälle, vi behöver bli mer energieffektiva och en stor fördel med vår industri är att vi jobbar med en förnybar råvara, skogen.
Malin Öberg