Marcus Wallenbergprisets unga forskare besökte Stora Ensos innovationscenter

Igår var 40 unga forskare från Sverige, Finland, USA och Canada på besök vid Stora Ensos innovationscenter i Stockholm.

Forskarna har blivit antagna till Marcus Wallenbergprisets ”Young Researchers’ Challenge”, ett tredagars arrangemang i anslutning till prisutdelningen av Marcus Wallenbergpriset. De unga forskarna har ett gediget program och får möjlighet att delta vid prisceremonin, banketten, symposium, studiebesök och även presentera sin egen forskning.

Marcus Wallenbergprisets ”Young Researchers’ Challenge” arrangeras årligen och alla deltagare är under 35 år. Syftet är att ge unga forskare inspiration och möjlighet att knyta värdefulla kontakter.

Vid Stora Ensos innovationscenter fick de en inblick i företagets forskning om nya innovativa produkter från skogen. De fick ta del av koncernens övergripande innovationsarbete och även mer detaljerad information om pågående forskning inom cellulosa, lignin och sockerarter.

Årets Marcus Wallenbergpristagare
Marcus Wallenbergpriset 2017 tilldelas Professor Ronald R Sederoff, North Carolina State University, USA för sina banbrytande metoder för att kartlägga gener i olika typer av barrträd. Prisutdelningen äger rum 26 oktober i Stockholm.

För mer information om Marcus Wallenbergpriset 2017:

Foto:
STORA ENSO

För mer information:
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, sara.kvarfordh@storaenso.com, 070-234 45 90

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. www.storaenso.com