Pressinbjudan till seminarium om hållbar utveckling på Stora Ensos bruk i Skoghall 15/9

Som en del i sitt 100-årsfirande bjuder Skoghalls bruk in till ett seminarium på temat hållbar utveckling fredagen den 15 september kl.10.00-13.30.

Vid seminariet talar bl a Stora Ensos Sverigechef Per Lyrvall och Skoghalls bruks platschef Kenneth Ohlsson. Ett 40-tal inbjudna gäster medverkar, bl a kommunpolitiker från Karlstad och Hammarö samt representanter från akademi och näringsliv.

Enskilda intervjuer med Stora Ensos Sverigechef och Skoghalls bruks platschef
Förutom att ta del av presentationerna så finns möjlighet till enskilda intervjuer med Per Lyrvall och Kenneth Ohlsson innan programmet startar. Per och Kenneth är på plats i Lysåsskolans aula på Skoghalls bruk från kl.09.15. Meddela gärna i förväg ifall ni önskar enskilda intervjuer.

Varmt välkomna till Skoghalls bruk!

______________________________________________________________

Program fredag 15 september:

10:00 Inledning

10:15 What a tree can do – bioekonomins potential
Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso

10:45 Fiberbaserade förpackningar – ett klimatsmart alternativ till plast
Fredrik Werner, Segment Sales Director/Ola Svending, Director Sustainability

11.15 Förfriskningar och produktutställning med spännande nyheter

11.45 Skogen, industrin och infrastrukturutmaningar
Jörgen Olofsson, Transportchef Wood Supply Sweden Per Fjellström, Supply Chain Director

12.15 Skoghalls bruk och världen
Kenneth Ohlsson, platschef Skoghalls Bruk

12.30 En kreativ framtidsutmaning med kunniga handledare

13.30 Avslut

Plats: Skoghalls bruk, Lysåsskolans Aula, Bruksgatan, Skoghall
Tid: Fredag 15 september kl.10.00-13.30

För mer information:
Annica Sund, kommunikationschef, Skoghalls bruk, annica.sund@storaenso.com, 070-651 72 56
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, sara.kvarfordh@storaenso.com, 070-234 45 90

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. www.storaenso.com

Fakta om Skoghalls bruk:
Skoghalls bruk är en världsledande tillverkare av kartong till livsmedelsförpackningar. Var sjätte vätskekartongförpackning i hela världen är tillverkad av kartong från Skoghalls bruk. Bruket har ca 800 medarbetare (700 i Skoghall & 100 i Forshaga) och är ett av Värmlands största företag. Med en produktionskapacitet på 780 000 ton kartong/år är de ett av de 10 största kartongbruken i världen. Drygt 85 procent av produktionen exporteras.