Processteknikerutbildning gav fast jobb på Stora Enso Skoghalls Bruk innan examen

Det finns utbildningar som ökar anställningsbarheten avsevärt för de som vill jobba inom processindustrin som operatörer eller laboranter. Yrkeshögskoleutbildningen Processtekniker i Karlstad är en av dessa utbildningar. Lina Westberg, 21 år, tog i våras examen från den tvååriga utbildningen. Hon hade fast jobb på Stora Enso redan innan examen.

Lina Westberg läste Teknikprogrammet och hade egentligen arkitektdrömmar, men ett sommarjobb på Valmet ändrade hennes planer. Hon insåg att industrin var en intressant bransch. Sista året på gymnasiets Teknikprogram hade hon två veckors praktik på kartonglaboratoriet på Skoghalls Bruk. Detta ledde sedan till sommarjobb på bruket.

Skräddarsydd utbildning
Lina Westberg insåg under sin praktik och sitt sommarjobb på Skoghalls Bruk att hon gärna skulle vilja fortsätta jobba inom skogsindustrin. Men för att öka möjligheterna till ett fast jobb så förstod hon att det gällde att vidareutbilda sig. Lina fick tips om Processteknikerutbildningen på Karlstads Teknikcenter.
”Den passade mig perfekt eftersom den var skräddarsydd för massa- och pappersbranschen. Det lockade också att det var så mycket praktik och ett nära samarbete med näringslivet”, säger Lina Westberg.

Lina Westberg höll under hela utbildningen en nära kontakt med Skoghalls Bruk.
”En tredjedel av utbildningen är praktik och jag hade alla mina praktikperioder på Skoghalls Bruks olika avdelningar”, berättar Lina Westberg.

Strax innan examen i maj fick hon beskedet att hon fått fast jobb på skiftlaboratoriet på Kartongmaskin 8.
”Jag blev otroligt glad”, säger Lina Westberg.

Ingen dag är den andra lik
Som skiftlaborant tar hon prover på kartongen som produceras för att se att den håller önskad kvalitet.
”Jag har ett rörligt och aktivt jobb. Det kräver både systematik och noggrannhet, samtidigt som man är med i pulsen ute i produktion och hänger med hur fabriken går. Det är bra stämning och trevliga kollegor.  Jag tycker om att jobba skift. Man vet aldrig vad som händer på skiftet, allt beror på hur produktionen går. Ingen dag är den andra lik”, säger Lina Westberg.

Lina känner att hon har väldigt stor nytta av utbildningen.
”De teoretiska kunskaperna jag fått inom massa och papper, via de skräddarsydda kurserna, har jag nytta av dagligen i mitt jobb. Hela utbildningen var helt inriktad på det kommande arbetslivet”, berättar Lina Westberg.

Näringslivet är engagerade
Lina ingick även som elevrepresentant i utbildningens ledningsgrupp. I denna gruppering ingår flera näringslivsrepresentanter, vars uppgift är att kvalitetssäkra utbildningen. Från Skoghalls Bruk är miljöchef Margareta Sandström och fiberoperatör Kicki Palm engagerade.
”Processteknikerutbildningen är viktig för Skoghalls Bruks kompetensförsörjning. En examen från denna utbildning gör att man bli anställningsbar på många olika laborant- och operatörstjänster hos oss. När jag ingår i ledningsgruppen kan jag vara med och påverka utbildningen på flera olika sätt bl a innehållet i själva kursplanen. Jag tycker det är kul med skolkontakter och att få träffa mycket ungdomar”, säger Margareta Sandström.

”Genom att ingå i ledningsgruppen så kan jag bidra med synpunkter på utbildningen utifrån mitt perspektiv som deras kommande kollega. Det är roligt att få möjligheten att lära känna dessa målmedvetna ungdomar, som är på väg ut i yrkeslivet och som tycker vårt jobb inom industrin är lockande och intressant”, säger Kicki Palm.

Finns en framtidstro
Lina trivs på Stora Enso och vill fortsätta jobba på Skoghalls Bruk.
”Det känns att det finns en framtid för mig här på bruket. Med denna utbildning i bagaget så kan jag både jobba på laboratorierna eller ute i produktionen. Så det är roligt att det finns olika karriärmöjligheter", avslutar Lina Westberg.

Många av operatörerna och laboranterna som anställts senaste åren på Skoghalls Bruk har gått Processteknikerutbildningen. Till höstens utbildningsstart är det reservlistor till de attraktiva utbildningsplatserna.

FAKTA:
Yrkeshögskoleutbildningen Processtekniker är en 2-årig eftergymnasial utbildning där teori och praktik varvas. Utbildningen har ett nära samarbete med näringslivet och det finns goda chanser till jobb efter examen. Mer info om utbildningen: http://karlstad.se/utbildning-och-barnomsorg/yrkeshogskolan/vara-utbildningar/processtekniker/

BILDTEXTER:
1. Lina Westberg och Margareta Sandström vid kartongmaskin 8 på Skoghalls Bruk.
2. Lina Westberg och Margareta Sandström synar kartongark.
3. Lina Westberg
4. Kicki Palm

FOTO:
STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION:
Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager Sweden, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Skoghalls Bruk är en världsledande tillverkare av kartong till livsmedelsförpackningar. Var sjätte vätskekartongförpackning i hela världen är tillverkad av kartong från Skoghalls Bruk. Bruket har ca 800 medarbetare (700 i Skoghall & 100 i Forshaga) och är ett av Värmlands största företag. Med en produktionskapacitet på 780 000 ton kartong/år är de ett av de 10 största kartongbruken i världen. Drygt 85 procent av produktionen exporteras.

Taggar: