Rekordstort intresse för Rödfärgspriset

Årets upplaga av Rödfärgspriset har lockat mer bidrag än någonsin tidigare. Tävlingen är öppen för arkitekter som kombinerat modernt och nyskapande trähusbyggande med Falu Rödfärg eller någon annan slamfärg.

Det är ett 40-tal bidrag som inkommit i årets tävling och utav dessa har 15 nominerade bidrag valts ut. Det är allt ifrån privata villor och stugor till offentliga byggnader som deltar i tävlingen.

”Det är väldigt roligt att intresset för Rödfärgspriset ökar. Priset är ett sätt att visa att Sveriges mest traditionsfyllda färg är en del av det moderna samhällsbyggandet”, säger Johan Molin, vd Falu Rödfärg.

Vinnaren av Arkitekternas Rödfärgspris utses av en jury som belönar det bidrag som på bästa sätt visar ”nyskapande modern arkitektur där Falu Rödfärg, eller annan slamfärg, haft en framträdande roll för helheten”. Det finns dessutom möjlighet för allmänheten att tycka till och rösta i ett särskilt publikpris. Röstningen sker på www.rodfargspriset.se fram till 4 oktober.

Folkets Rödfärgspris – nyhet i år
Nytt för i år är införandet av Folkets Rödfärgspris där allmänheten har haft möjlighet att skicka in egna bilder och nominera trähusbyggen målade i Falu Rödfärg eller annan slamfärg. Det inkom totalt 150 bidrag och av dem har 10 objekt kvalificerat sig till finalen. Det är möjligt att rösta på Folkets Rödfärgspris på www.rodfargspriset.se fram till 25 september.

Prisutdelning 25 oktober i Stockholm
Rödfärgspriset delas ut vid en gala på A-House i Stockholm den 25 oktober 2018. Prisutdelare är Landshövdingen för Dalarna Ylva Thörn. Vid galan kommer tre priser att delas ut:
- Arkitekternas Rödfärgspris – juryns pris
- Arkitekternas Rödfärgspris – publikens pris
- Folkets Rödfärgspris

Falu Rödfärg är arrangör
Rödfärgspriset instiftades 2002 och delas ut vartannat år. Det är Falu Rödfärg som arrangerar tävlingen. Falu Rödfärg är ett av Stora Ensos varumärken.

”Rödfärgspriset är helt rätt i tiden. Vi ser ett ökat intresse i Sverige att bygga mer hållbart och trä är det mest hållbara byggmaterial som finns. Denna arkitekturtävling lyfter fram exempel på de möjligheter som finns att skapa modern design i trä och samtidigt använda en färg som har en så anrik historia. Att på detta sätt kombinera hållbarhet och arkitektur med tradition och framtid är en fantastisk lyckad kombination”, säger Mikael Lindberg, försäljningschef för Stora Ensos träprodukter i Skandinavien.

_______________________________________________________________________________

Bildtexter:
1. Snart är det dags att dela ut Rödfärgspriset 2018. Senaste vinnaren av Rödfärgspriset var Semcons huvudkontor i Göteborg, som vann 2016. Arkitekt: Magnus Månsson och Charlotte Erdegard. Arkitektkontor: Semrén & Månsson. Byggherre: Eklandia Fastighets AB. Färg/kulör: Falu Rödfärg Ljusröd. Foto: Bert Leandersson

2. Johan Molin, vd Falu Rödfärg.

3. Mikael Lindberg, försäljningschef för Stora Ensos träprodukter i Skandinavien.

Fakta om slamfärg:

Slamfärg är en målarfärg för träytor. Den består av pigment uppslammade i ett lim eller klister, som i traditionella slamfärger är gjort av vete- eller rågmjöl och vatten.  De flesta slamfärger innehåller dessutom tillsatser av linolja eller andra organiska ämnen som förstärker bindemedlet.

Fakta om Falu Rödfärg:
Falu Rödfärg har 20-talet anställda och är lokaliserat vid Falu gruva. Sedan 1764 har företaget tillverkat färg som innehåller pigment från Falu gruva. Falu Rödfärg finns i fyra kulörer: röd, ljusröd, svart och grå. Det är en av Sveriges mest populära husfärger. Falu Rödfärg ägs av Stora Enso. För mer info: www.falurodfarg.se

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För mer information om Rödfärgspriset:
Janne Waxin, marknadschef, Falu Rödfärg, 073-04 05 975, janne.waxin@falurodfarg.com
Mikael Lindberg, försäljningschef för Stora Ensos träprodukter i Skandinavien, 070-343 01 98, mikael.lindberg@storaenso.com
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com