Stora Enso arrangerar skogsvecka tillsammans med Bärstadsskolan i Värmland

Idag invigdes en skogsvecka på Bärstadsskolan, Hammarö kommun i Värmland. Skogsveckan sker i samarbete med Stora Enso. Skolans förstaklassare invigde temaveckan genom att plantera granar runt skolan. Skolan är granne med Stora Ensos kartongbruk Skoghalls Bruk.

Under veckan kommer alla årskurser, från förskoleklass till årskurs 6, att delta i aktiviteter kopplade till skogsindustrin. De kommer bland annat att tillverka eget papper, göra skulpturer av pappersmassa och besöka Skoghalls Bruk. De äldsta eleverna besöker brukets sulfatlaboratorium och får träffa medarbetare som har yrken som förpackningsdesigner, laboratorieingenjör och elektriker.

Hammarö kommuns skolor har länge haft ett samarbete med Stora Enso där eleverna i årskurs tre fått besöka bruket och lära sig mer hur man tillverkar papper och kartong. I år har Bärstadsskolan och Stora Enso utvecklat samarbetet till att omfatta hela skolan under en hel vecka.

”Skogsindustrin är en central del i Skoghalls och Hammarös näringsliv och med det här projektet hoppas vi locka fler elever att våga satsa på teknisk utbildning i framtiden”, sa Kristina Karlstam lärare på Bärstadsskolan och initiativtagare till projektet.

”Genom skogsveckan sprider vi kunskap om och skapar intresse för vår industri, sa Minus Jonsson, ansvarig för skolkontakter på Skoghalls Bruk. Bland eleverna på Bärstadskolan finns förhoppningsvis flera av våra framtida medarbetare.”

Skogsnäringen är inte bara en stor arbetsgivare utan spelar även en avgörande roll för vårt klimat. Både växande träd och produkter gjorda av trä binder koldioxid och bidrar därigenom till att minska växthuseffekten. Trä är också en förnyelsebar råvara som kan ersätta produkter baserade på fossila råvaror, vilket är bra för miljön.

Tillsammans med skogsvårdsledaren Robin Hed planterade eleverna med stort engagemang drygt femtiotalet granplantor.
”Vi vill visa barnen vilken fantastisk råvara som finns här i Värmland och hur viktigt det är att vi tar hand om den. Genom att vi planterar ny skog där vi avverkar ser vi till att det kommer att finnas skog även för kommande generationer”, berättade Robin Hed på Stora Enso Skog.

FOTO: HAMMARÖ KOMMUN

BILDTEXT: Skogsvårdsledaren Robin Hed på Stora Enso Skog planterar granplantor tillsammans med elever på Bärstadsskolan i Värmland vid invigningen av skogsveckan.

FÖR MER INFORMATION: Minus Jonsson, ansvarig för skolkontakter, Skoghalls Bruk, telefon: 01046-735 66, e-post: minus.jonsson@storaenso.com

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2015 uppgick till 10,0 miljarder EUR.

Taggar: